Page 21 - 13. SAYI EYLÜL
P. 21
SAYFA 20 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • EYLÜL 2021
SABEV’in ilk adresinde, ki bir bodrum odasıydı, ilk
etkinlikleri sosyal hizmet öğrencilerine verilen İngilizce
ve bilgisayar kurslarıydı. Bir yıl kadar süren bu kurslara
katılan öğrenciler ayda birer TL veriyor ve aynı gün bu
para İngilizce ve bilgisayar öğreticilerine veriliyordu.
SABEV o tarihten bu yana (1995-1996) bu ve bunun
dışındaki hiçbir çalışmasını gelir sağlamak için yapmadı.
SABEV kurulduğu dönemlerde stratejik olarak
yurtdışıyla iletişimin geliştirilmesi konusunu öne aldı.
Çünkü: (1) ABD tarafından kendi yapısına uygun olarak
Türkiye’de kurulan ve sadece ABD çeviri kitaplarıyla
öğretilen sosyal çalışmacı (sosyal hizmet mütehassısı)
yetiştirme modelini aşarak ABD dışında yeni bir bakış
açısı kazanılabilmesi için Dünya’nın diğer bölgelerinde
varolan sosyal çalışma modellerini tanımak. Avrupa
sosyal hizmetler ve sosyal çalışmasının tanınması Bu arada Almanya Freiburg Sosyal Çalışma Bölümüyle
amacıyla Türkiye’den sosyal hizmet öğrencisi, mezun ve ortay yaptığımız bir proje kapsamında Almanya’daki Türk
akademisyen her yıl düzenlenen çeşitli programlarla gençlerinin kültürel sorunları ve dönüşümleri üzerine
Almanya’ya götürülerek yurtdışı meslek dünyasıyla “Başkası Başkadır” adlı bir belgesel film çekildi.
tanıştırıldı. (2) Vakfın kurulduğu dönemde Avrupa’ya Almanya’daki Türk gençlerinin farklı kültürdeki yaşam
yoğun olarak süren Türkiye’den işçi akını vardı. Bu biçimini veren iki saatlik belgesel filmin kısa süre arayla
Avrupa’yı tümden etkileyen bir toplumsal değişimdi. Freiburg’da bir sinemada ve daha sonra Hacettepe
Göçenlerin sayıları o tarihlerde 2 Milyon’u aşmıştı. Bu Üniversitesi konferans salonunda ilk gösterimleri yapıldı.
akından sonra Avrupa toplumlarında yaşanan Bir başka yıl gene Freiburg Üniversitesinde
değişimler, ortaya çıkan gerek Türk işçileri için gerek öğrencilerimizle Alman öğrencilerinin ortak sergileri
kendi toplumları için ortaya çıkan sosyal sorunları düzenlendi ve açıldı.
Türkiye’de yetişen sosyal çalışmacıların görmeleri, Elbette 100’ün üzerinde öğrenci, akademisyen ve
öğrenmeleri ve kavramaları gerekiyordu. Bu nedenle uygulamacıyı Almanya’ya götürme programlarının
yapılan öğrenci ve akademisyen ve meslek elemanı eşdeğeri olarak hemen hemen aynı sayıda Alman öğrenci,
gezilerinde hem gözlemler yapıldı, kuruluşlar gezildi, akademisyen ve uygulamacıyı da Köln’den, Hamburg’dan,
sunum ve konferanslarda her iki yanlı sosyal sorunların Freiburg’dan, Berlin’den, Hannover’den, Frankfurt’tan vb.
anlaşılmasına çalışıldı. (3) Bir sosyal çalışmacı olarak ülkemize davet ettik. Ankara, Artvin, Erzurum, Sivas,
dış dünyayı farklı kültürleriyle tanımak, kültürel farkların, Göreme, İstanbul programlarıyla hem gezdirip ülkemizi
farklı mesleksel bakış ve uygulamaların ne denli önemli tanıttık hem birlikte kurum ve kuruluşlarımızı ziyaret
olduğunu görmek ve kavramak Türkiye sosyal ederek Türkiye örgütlenmemizi ve kültürümüzü
çalışmasını geliştirecekti. tanımalarını sağladık hem de akademik kuruluşlarımızda
Bu çerçevede yapılan Avrupa/Almanya gezilerimizde yaptığımız sunum ve seminerlerle akademik
farklı tarihlerde 100-150 arasında meslektaşımızı ve etkileşimlerimizi gerçekleştirdik.
öğrencimizi Avrupa’yla tanıştırdık, oralarda seminerler 1995-1999 yılları arasında aksamasız olarak dört yıl
düzenledik, sunumlar dinledik. süreyle SABEM adlı bir mesleksel dergiyi çıkarttık.
Türkiye’de ilkkez Teras Toplantıları adı altında vakıfta
düzenli toplantılara başladık, gerek meslektaşlarımızdan
gerek sosyal alanda varlık gösteren başka meslekten
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R