Page 4 - SHMA 12. SAYI HAZİRAN
P. 4

SAYFA 3 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • HAZİRAN 2021




      EDİTÖRDEN








      PROF. DR. İLHAN TOMANBAY


      BİRİMİ ÇÖZEBİLMEK İÇİN
      BÜTÜNÜ GÖREBİLMEK



      Günümüzde hem genel olarak hem sosyal çalışma
      mesleğinde bir sorunu, ama gerçekten çözebilmek için önce
      sorunsalın bütününü görebilmek gerekliliğini içselleştirerek
      benimsemeliyiz. Bütünü göremeden bireyi de birimi de geneli
      de tikeli de değerlendiremeyiz. Değerlendiremediğimiz
      konuda da doğru çözüm üretmemiz olanaksızdır. Sosyal
      çalışmanın da (a) sosyal sorun çözme mesleği olduğunu ve
      (b) her sorun sahibinin fizik ve kültürel çevresiyle, uzak ve
      yakın sosyal çevresiyle “biricik”, yani diğerlerinden çok farklı
      olduğunu ve sosyal çalışmacının bu iki temelden hareketle o  Sosyal hizmet alanı hem yatay hem dikey düzlemde
      sorunun çevresine ve sorun sahibinin kişiliğine uygun olarak  sanıyorum ki diğer alanlara göre çok daha fazla derinlik ve
      her sosyal sorun sahibi için farklı çözümler üretmek        genişlik taşır. Çünkü sosyal hizmet alanı sosyal ilişkilerin
      sorumluluğunda bulunduğunu sosyal çalışma diplomasını       sorunsalında bedenlenir. Bu satırları okuyanların büyük
      hak eden her meslek erbabı da bilmektedir. Bu temel kritik  çoğunluğu bu sınırsızlığın düşünsel ve hatta fizik olarak
      bilgiyi bilmeyen sosyal çalışmacı yoktur.                   içindedir zaten.
      Öte yandan doğru çözüme ulaşmak için durumun ve sorunun     Sosyal hizmet alanının birincil mesleği olan sosyal çalışma
      değerlendirilmesi de doğru olmak zorundadır. Biraz iddialı  bu sınırsız derinlik ve genişlikteki alanda bütünü görmeden
      örnek olmasında sakınca yok. Evreni kavrayamayan insanı     bireye de gruba da topluluğa da yeterli ve doğru çözümü
      anlayamaz. İnsanı anlayamayan, sorunlarını kavrayamaz.      üretemeyecektir. Bunu yazalım bir kenara ve düşünelim.
      İnsanın sosyal sorunlarını kavrayamayan sosyal çalışma -    Keşke başka arkadaşlarımız, okurlarımız, ilgilenenler bu
      mesleği – o sorunları nasıl çözebilir ki? Oysa bu meslek    konuda da düşüncelerini yazsalar ve yazarak tartışsak.
      sosyal sorunları çözme mesleği değil miydi?                 Fısıltıyla değil, ağız burun eğerek değil, kendi aramızda
      Kaldı ki sosyal hizmet – alanı – karmaşık bir alandır.      değil, o zaten şöyledir böyledir diyerek değil, konuya odaklı
      Kuşkusuz sağlık, eğitim, adalet alanları da karmaşık        yazarak tartışsak. O zaman, inanın bana, meslek olarak da
      alanlardır. Örneğin sağlık alanında çocuk sağlığı, ana sağlığı,  meslek ailesi olarak da o denli hızlı gelişemeye başlayacağız
      yaşlı sağlığı, iç hastalıkları, kulak, burun, boğaz, anatomi…,  ki, bizi anlamıyorlar dediğiniz o çok büyük kitlenin sizi çok
      haydi bırakalım biyolojik ayrımlamayı ve bu kez Latince     kolay ve çabuk anlamaya başladığını kısa sürede görmeye
      kullanalım, epidemiyoloji, deontoloji, toksikoloji… say de say  başlayacaksınız.
      bitmez. Eğitim alanı da öyle değil midir? Çocuk, genç, yaşlı,  Yazı deyince akla hep hakemli dergilere yazıldığı bilinen,
      yetişkin… eğitimleri; tarih, coğrafya, matematik… dersleri,  aslında temel bir tezi olan, yaratıcı, sorgulayıcı, araştırmacı,
      sanat eğitimleri; örgün, yaygın, kesintisiz, sürekli, sanal,  kaynaklara ve yazı etiğine dayalı en az şu kadar uzunluktaki
      uzaktan… eğitimler vb. bitmez. Adalet alanındaki dalları    “bilimsel” yazılar gelir. Oysa maalesef, çoğunlukla aktarma,
      örneklemeye bile gerek yok. En genelinden kamu ve özel      derleme, kopyalama, çeviri, telif, gerekli gereksiz alıntı
      hukuk, medeni hukuk, kişi, tüzel, ticaret, icra vb… anlaşılması  olması için yapılmış bol alıntılı, çalıntılı, tezi ve iletisi
      için yeterlidir herhalde…
                                                                  olmayan, kaynakçaları yazılmış olmak yazılmış, puan almak
                                                                  için acele üretilen yazılar da bu kapsamda görülüyor.



                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   1   2   3   4   5   6   7   8   9