Page 4 - SHMA 12. SAYI HAZİRAN
P. 4
SAYFA 3 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • HAZİRAN 2021
EDİTÖRDEN
PROF. DR. İLHAN TOMANBAY
BİRİMİ ÇÖZEBİLMEK İÇİN
BÜTÜNÜ GÖREBİLMEK
Günümüzde hem genel olarak hem sosyal çalışma
mesleğinde bir sorunu, ama gerçekten çözebilmek için önce
sorunsalın bütününü görebilmek gerekliliğini içselleştirerek
benimsemeliyiz. Bütünü göremeden bireyi de birimi de geneli
de tikeli de değerlendiremeyiz. Değerlendiremediğimiz
konuda da doğru çözüm üretmemiz olanaksızdır. Sosyal
çalışmanın da (a) sosyal sorun çözme mesleği olduğunu ve
(b) her sorun sahibinin fizik ve kültürel çevresiyle, uzak ve
yakın sosyal çevresiyle “biricik”, yani diğerlerinden çok farklı
olduğunu ve sosyal çalışmacının bu iki temelden hareketle o Sosyal hizmet alanı hem yatay hem dikey düzlemde
sorunun çevresine ve sorun sahibinin kişiliğine uygun olarak sanıyorum ki diğer alanlara göre çok daha fazla derinlik ve
her sosyal sorun sahibi için farklı çözümler üretmek genişlik taşır. Çünkü sosyal hizmet alanı sosyal ilişkilerin
sorumluluğunda bulunduğunu sosyal çalışma diplomasını sorunsalında bedenlenir. Bu satırları okuyanların büyük
hak eden her meslek erbabı da bilmektedir. Bu temel kritik çoğunluğu bu sınırsızlığın düşünsel ve hatta fizik olarak
bilgiyi bilmeyen sosyal çalışmacı yoktur. içindedir zaten.
Öte yandan doğru çözüme ulaşmak için durumun ve sorunun Sosyal hizmet alanının birincil mesleği olan sosyal çalışma
değerlendirilmesi de doğru olmak zorundadır. Biraz iddialı bu sınırsız derinlik ve genişlikteki alanda bütünü görmeden
örnek olmasında sakınca yok. Evreni kavrayamayan insanı bireye de gruba da topluluğa da yeterli ve doğru çözümü
anlayamaz. İnsanı anlayamayan, sorunlarını kavrayamaz. üretemeyecektir. Bunu yazalım bir kenara ve düşünelim.
İnsanın sosyal sorunlarını kavrayamayan sosyal çalışma - Keşke başka arkadaşlarımız, okurlarımız, ilgilenenler bu
mesleği – o sorunları nasıl çözebilir ki? Oysa bu meslek konuda da düşüncelerini yazsalar ve yazarak tartışsak.
sosyal sorunları çözme mesleği değil miydi? Fısıltıyla değil, ağız burun eğerek değil, kendi aramızda
Kaldı ki sosyal hizmet – alanı – karmaşık bir alandır. değil, o zaten şöyledir böyledir diyerek değil, konuya odaklı
Kuşkusuz sağlık, eğitim, adalet alanları da karmaşık yazarak tartışsak. O zaman, inanın bana, meslek olarak da
alanlardır. Örneğin sağlık alanında çocuk sağlığı, ana sağlığı, meslek ailesi olarak da o denli hızlı gelişemeye başlayacağız
yaşlı sağlığı, iç hastalıkları, kulak, burun, boğaz, anatomi…, ki, bizi anlamıyorlar dediğiniz o çok büyük kitlenin sizi çok
haydi bırakalım biyolojik ayrımlamayı ve bu kez Latince kolay ve çabuk anlamaya başladığını kısa sürede görmeye
kullanalım, epidemiyoloji, deontoloji, toksikoloji… say de say başlayacaksınız.
bitmez. Eğitim alanı da öyle değil midir? Çocuk, genç, yaşlı, Yazı deyince akla hep hakemli dergilere yazıldığı bilinen,
yetişkin… eğitimleri; tarih, coğrafya, matematik… dersleri, aslında temel bir tezi olan, yaratıcı, sorgulayıcı, araştırmacı,
sanat eğitimleri; örgün, yaygın, kesintisiz, sürekli, sanal, kaynaklara ve yazı etiğine dayalı en az şu kadar uzunluktaki
uzaktan… eğitimler vb. bitmez. Adalet alanındaki dalları “bilimsel” yazılar gelir. Oysa maalesef, çoğunlukla aktarma,
örneklemeye bile gerek yok. En genelinden kamu ve özel derleme, kopyalama, çeviri, telif, gerekli gereksiz alıntı
hukuk, medeni hukuk, kişi, tüzel, ticaret, icra vb… anlaşılması olması için yapılmış bol alıntılı, çalıntılı, tezi ve iletisi
için yeterlidir herhalde…
olmayan, kaynakçaları yazılmış olmak yazılmış, puan almak
için acele üretilen yazılar da bu kapsamda görülüyor.
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R