Page 26 - SHMA 17. Sayı
P. 26
Bu süreç içinde hâliyle bazı farklılıklar, gelişmeler profesyonellikten uzak bir şekilde fanzin oluşturan
meydana gelmiştir. Fanzinin temelinde; kâr amacı kişi/kişilerle okuyucuları/takipçileri arasında sıkı bir
olmayan, popülerlikten uzak duran, toplumsal etkileşim bulunan bir düzenli yayın türüdür. Elbette ki
meselelere değinen, sansürsüz bir şekilde bu düzen tamamıyla fanzincilere kalmıştır. Zaten
paylaşımlar yapan, konuşulmayanları konuşmak internetin kullanım sıklığının artmasıyla birlikte
isteyen, azınlıkta kalanların kendi aralarında aynı fanzinler kadar web-zinler de meraklıları tarafından
duygu ve düşünceleri olanları birleştiren unsurlar tercih edilenler arasında yerini almıştır. Biçim ve içerik
vardır. Bilhassa toplumun dışlanan kesimi tarafından oluşturulurken kullanılan unsurlarda, materyallerde,
kaleme alınan, yazılıp çizilen, fotokopiyle bastırıp konularda bir kısıtlama yoktur. Bilimkurgu alanında
dağıtılan fanzinler; yine kendi gibi gördükleri kişilere, başlamış olmasına rağmen diğer alanlara da sirayet
yakın çevreye dağıtılır. Yapılan bu faaliyet etmiştir. Ancak fanzinler genelde belli konular
neticesinde fanzin ekibi ve takipçileri arasında dâhilinde ilerlemeyi tercih eder. Özellikle ana
samimi iletişim kurulur. Dergilerde yazan birisi ve akımların (popüler kültürün) karşısında olan fanzinler;
okurları arasında bu kadar yakın etkileşim söz anti-kapitalizm, toplumsal cinsiyet, çevre bilinci,
konusu değildir. Hatta yazarlar, okuyucularını feminizm, ırkçılık, punk kültürü, şiddet, soykırım,
tanımayabilir. Bu durum fanzin için geçerli değildir. islamafobi, otorite karşıtlığı, “do it yourself (kendin
Zaten sınırlı sayıda ve elden teslim edilen fanzinleri yap)” mantığıyla yapılan uygulamalar, toplumsal
okuyabilecek kişiler bellidir. tabakalaşma ve eşitsizlik gibi konuları işler.
Basılı medya aracı olarak dergilere benzese de Toplumun bilhassa azınlık kesimi fanzin aracılığı ile
fanzin, alternatif bir medya aracıdır. Hiçbir denetimin bir farkındalık oluşturmayı, hem fikri olanların bir araya
olmadığı, muhalif görüşlerin dile getirildiği, yer yer gelmesini amaç edinirken aynı zamanda edebiyat,
propagandaya ve mizahi ifadelere yer verildiği ve kültür, müzik, sanat, politika, din, spor gibi temalarda
bazı (müzik, kitap, film, tiyatro gibi sanatsal açıdan da özgün içerikler ve kendilerine özgü tarzlarıyla
kıymetli) eserlere atıfta bulunarak kişisel yorumların oluşturulmakta, böylece serbest olan fanzin ekibinin
baskın olduğu bir tür iletişim aracıdır. Herhangi bir hayal dünyalarına ulaşabilmektedir. Genellikle
resmiyeti olmaksızın, mali kaynağa ihtiyaç fotokopiyle çoğaltılıp ücretsiz dağıtılır. Fakat kolaj,
duyulmadan (genellikle) fotokopi ile çoğaltılan ve daktilo ile çoğaltılan, yalnızca bir kişi tarafından
meydana getirilen, hatta çok cüzi bir miktar ücretle
satılan fanzinler de mevcuttur. Bu durum tamamen
ekibin tercihine kalmıştır. Gelir beklentisi içinde
olmadan, özgürce ifade edilirken okullarda,
sanatseverlerin uğradığı mekânlarda ve sokaklarda
(genelde tanıdıklara) dağıtılır.
Fanzin oluşturan ekiple okuyucuları arasındaki ilişki
aktif olur. Dergilerdekilere nazaran fanzin
okuyucularına/ takipçilerine ulaşmak daha kolaydır.
Ünlü olmayan sanatçı, tasarımcı veya herhangi bir kişi
yeni kitlelere ulaşmak için sokaklarda fanzin dağıtmayı
tercih edebilir. Kırsal alanlardaki yerleşim yerlerinden
ziyade şehirlerde yapılan bu faaliyet aynı zamanda bir
başkaldırı olarak da nitelendirilebilir. Fanzinde,
modern kentlerdeki insanlar düşünce ve duygularını
iletişim araçlarını bu yönde tercih ederek herhangi bir
kısıtlamaya, baskıya maruz kalmadan, maddi
değerlerden tamamen uzak bir şekilde özgürce ifade
edilebilir.
SAYFA 25 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SERBEST YAZI • EYLÜL 2022 • 17. SAYI