Page 26 - SHMA 17. Sayı
P. 26

Bu süreç içinde hâliyle bazı farklılıklar, gelişmeler    profesyonellikten uzak bir şekilde fanzin oluşturan
      meydana gelmiştir. Fanzinin temelinde; kâr amacı         kişi/kişilerle okuyucuları/takipçileri arasında sıkı bir
      olmayan, popülerlikten uzak duran, toplumsal             etkileşim bulunan bir düzenli yayın türüdür. Elbette ki
      meselelere değinen, sansürsüz bir şekilde                bu düzen tamamıyla fanzincilere kalmıştır. Zaten
      paylaşımlar yapan, konuşulmayanları konuşmak             internetin kullanım sıklığının artmasıyla birlikte
      isteyen, azınlıkta kalanların kendi aralarında aynı      fanzinler kadar web-zinler de meraklıları tarafından
      duygu ve düşünceleri olanları birleştiren unsurlar       tercih edilenler arasında yerini almıştır. Biçim ve içerik
      vardır. Bilhassa toplumun dışlanan kesimi tarafından     oluşturulurken kullanılan unsurlarda, materyallerde,
      kaleme alınan, yazılıp çizilen, fotokopiyle bastırıp     konularda bir kısıtlama yoktur. Bilimkurgu alanında
      dağıtılan fanzinler; yine kendi gibi gördükleri kişilere,  başlamış olmasına rağmen diğer alanlara da sirayet
      yakın çevreye dağıtılır. Yapılan bu faaliyet             etmiştir. Ancak fanzinler genelde belli konular
      neticesinde fanzin ekibi ve takipçileri arasında         dâhilinde ilerlemeyi tercih eder. Özellikle ana
      samimi iletişim kurulur. Dergilerde yazan birisi ve      akımların (popüler kültürün) karşısında olan fanzinler;
      okurları arasında bu kadar yakın etkileşim söz           anti-kapitalizm, toplumsal cinsiyet, çevre bilinci,
      konusu değildir. Hatta yazarlar, okuyucularını           feminizm, ırkçılık, punk kültürü, şiddet, soykırım,
      tanımayabilir. Bu durum fanzin için geçerli değildir.    islamafobi, otorite karşıtlığı, “do it yourself (kendin
      Zaten sınırlı sayıda ve elden teslim edilen fanzinleri   yap)” mantığıyla yapılan uygulamalar, toplumsal
      okuyabilecek kişiler bellidir.                           tabakalaşma ve eşitsizlik gibi konuları işler.


      Basılı medya aracı olarak dergilere benzese de           Toplumun bilhassa azınlık kesimi fanzin aracılığı ile
      fanzin, alternatif bir medya aracıdır. Hiçbir denetimin  bir farkındalık oluşturmayı, hem fikri olanların bir araya
      olmadığı, muhalif görüşlerin dile getirildiği, yer yer   gelmesini amaç edinirken aynı zamanda edebiyat,
      propagandaya ve mizahi ifadelere yer verildiği ve        kültür, müzik, sanat, politika, din, spor gibi temalarda
      bazı (müzik, kitap, film, tiyatro gibi sanatsal açıdan   da özgün içerikler ve kendilerine özgü tarzlarıyla
      kıymetli) eserlere atıfta bulunarak kişisel yorumların   oluşturulmakta, böylece serbest olan fanzin ekibinin
      baskın olduğu bir tür iletişim aracıdır. Herhangi bir    hayal dünyalarına ulaşabilmektedir. Genellikle
      resmiyeti olmaksızın, mali kaynağa ihtiyaç               fotokopiyle çoğaltılıp ücretsiz dağıtılır. Fakat kolaj,
      duyulmadan (genellikle) fotokopi ile çoğaltılan ve       daktilo ile çoğaltılan, yalnızca bir kişi tarafından
                                                               meydana getirilen, hatta çok cüzi bir miktar ücretle
                                                               satılan fanzinler de mevcuttur. Bu durum tamamen
                                                               ekibin tercihine kalmıştır. Gelir beklentisi içinde
                                                               olmadan, özgürce ifade edilirken okullarda,
                                                               sanatseverlerin uğradığı mekânlarda ve sokaklarda
                                                               (genelde tanıdıklara) dağıtılır.


                                                               Fanzin oluşturan ekiple okuyucuları arasındaki ilişki
                                                               aktif olur. Dergilerdekilere nazaran fanzin
                                                               okuyucularına/ takipçilerine ulaşmak daha kolaydır.
                                                               Ünlü olmayan sanatçı, tasarımcı veya herhangi bir kişi
                                                               yeni kitlelere ulaşmak için sokaklarda fanzin dağıtmayı
                                                               tercih edebilir. Kırsal alanlardaki yerleşim yerlerinden
                                                               ziyade şehirlerde yapılan bu faaliyet aynı zamanda bir
                                                               başkaldırı olarak da nitelendirilebilir. Fanzinde,
                                                               modern kentlerdeki insanlar düşünce ve duygularını
                                                               iletişim araçlarını bu yönde tercih ederek herhangi bir
                                                               kısıtlamaya, baskıya maruz kalmadan, maddi
                                                               değerlerden tamamen uzak bir şekilde özgürce ifade
                                                               edilebilir.


                   SAYFA 25 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SERBEST YAZI • EYLÜL 2022 • 17. SAYI
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31