Page 27 - SHMA 17. Sayı
P. 27

Dijital çağa ayak uydurmakta zorlanan fanzinlerin,
      internet ortamına aktarılmalarıyla sosyal medya
      hesapları ve bilhassa “web-zin” vasıtasıyla (basılı
      yayın olan fanzinlere göre) daha fazla okuyucuya
      aynı amaçlar doğrultusunda ulaşabildikleri
      görülmüştür. Böylece, karşı ve alt kültürün kendilerini

      internette ifade edebilecekleri yeni bir ortam sağlanır
      olmuştur. Kültür endüstrisi, ana akımlar, yeni medya,
      gündem ve benzeri etkileşimlerin hızla yayılması
      sonucunda fanzinler mevcut etkilerini de
      arttıramamıştır. Ancak biraz önce bahsi geçen
      fanzinlerin sosyal medya mecralarındaki yeri ve web-
      zinlerin oluşumuyla etkileşimin yeri dijital platformlara
      kaymıştır. Bireylerin nadiren tercih ettiği fanzinler,
      ancak sitelerden kolaylıkla ulaştıkları ve artık pek çok
      işin yapıldığı yer olduğu için internetin verdiği
      imkânlarla birlikte sanal mecralardan takip ettikleri bir  Toplumda var olmaya çalışan, öğrendikleriyle bilinçli
      medya aracı hâline gelmektedir.                          bir hâle gelip (ya da öyle zannedip) artık harekete
                                                               geçmesi gerektiğini bilen her birey elindeki imkânlarla
      Ben de lise yıllarımda “Rabarba” adlı bir fanzin         bir şeyler yapar. Toplumda çoğunluğa katılmayan,
      ekibinde yer aldım. Herhangi bir kurum ve kuruluşa       farklı düşündüğünü ifade etmek isteyenler belli başlı
      bağlı olmadan, sadece Halil İbrahim Uzun hocamızın       iletişim yöntemlerine başvurur. Zaman zaman
      teşvikiyle ilk sayıyı çıkarmaya yönelik tecrübesiz       toplumsal baskıya maruz kalan gençler, birilerine
      adımlar attık. İlk sayımızla birlikte, kendi içimizden   dertlerini anlatma ihtiyacını karşılamak için harekete

      gelenleri kaleme aldığımızda hikâyeden denemeye,         geçerler. “Beni de dinleyin!” “Ben böyle
      şiirden fıkraya, röportajdan magazin haberlerine dek     düşünüyorum.” “Ben bu geleneğe uymayacağım.” gibi
      pek çok yazıya yer verdik. Rabarba’yı rabarba yapan      ve benzeri iç seslerin, başka bir deyişle karşı kültürün
      ise ekibimizin farklı alanlarda, farklı türlerde         hareketliliğine aracılığını yapanlardan biri de işte
                                                               fanzinlerdir. İlk zamanlarında hektograf tekniği işe
      birbirimizden bağımsız iç seslerimizin dışa
      yansımasıydı. Hazırlık sürecinden itibaren neşe ve       çoğaltılan fanzinler, küreselleşen dünyada yaşanan
                                                               teknolojik gelişmelerle birlikte günümüze yaklaştıkça
      hüznün harmanlandığı ekibimizde hepimizin                (fotokopi ile çoğaltılanların haricinde) “web-zin” olarak
      duygularını yansıttığı bir eser ortaya çıktı. Hatta
                                                               değişikliğe uğramıştır.
      okuyucularımıza dedik ki; “Biz sizin fanzinimizi
      okuyabilme ihtimalinizi sevdik.” İdeallerimizi,
                                                               Kısacası fanzin toplumun çoğunluğundan farklı
      değerlerimizi, düşünce dünyamızı sarıp sarmalayan        olduğunu belirterek görüşlerini kitlelere ulaştırmaya
      ne varsa (tıpkı bir fanzinde olması gerektiği gibi)      çalışan, azınlıkta olduğunu bildiği için yazılı bir yayın
      kaleme alıp kendi imkânlarımızla çoğaltıp dağıttık.      aracı ile kendisi gibi olanları bir araya getirmek isteyen
      Amacımız kesinlikle ticari bir kaygı olmadığı gibi,      ve özgürce ifadelerini paylaşmak için girişimlerde

      tamamıyla kendimize ait bir yapıtın olması ekibimizin    bulunan herkesin tercih ettiği ve edebileceği alternatif
      hedefine ulaştığını gösterir.                            bir medya aracı denilebilir. Başka bir deyişle, karşıt-alt
                                                               kültür hareketidir.






                   SAYFA 26 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SERBEST YAZI • EYLÜL 2022 • 17. SAYI
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32