Page 53 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 53
SAYFA 52 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SÖYLEŞİ• ARALIK 2021
2003'te küreselleşme ve sosyal hizmet ilişkisinden sorunlarını görmem noktasında sosyolojik imgelemimi
hareketle bir kitap yazdım. Sonrakilerde klasik ve güçlü kılan eserleriyle tanıştırmışlardır beni. Bunun
geleneksel bakışın ötesine taşıyarak sosyal hizmet üzerine sayfalarca konuşmak mümkün. Biz yine de bir
bilgisini sosyal teoriden aldıklarımla yoğurdum. öngörü oluşturmak adına kısa geçelim.
Tekrarlarım oldu, benzer düşünceler üzerinde kalem
oynattığım oldu. Bazı gerçekleri sık yazmayınca Bir daha gelmeyeceğiz hayata... Yaşamı nasıl
unutulduğunu bildiğim için, tekrar yazdığım şeyler oldu, okuyacaksınız, hayatınıza alabileceğiniz şeyler sizin
ama yeni şeyler ekleyerek. Yazmaları için bazı elinizde, elbette yaşadığınız toplumsal koşullar ne kadar
meslektaşlarıma cesaret verdim. Sosyal hizmetin özgür kılabilirse, esenlik içindeyseniz, bu daha bilgece
sosyolojisine odaklanarak son çalışmalarımda "eleştirel ve insanca olmaktadır. Derimizin altındaki ölüm sonuçta
rasyonel sosyal çalışma kuramını" meslek gelip gelecek, son nefesimizde "Yaşadım, iyi de oldu."
terminolojisine kazandırdım. Kuram ile ilgili sizler diyebileceğiz mi!
sormadan aktarayım. Bir ayağını sosyal hizmet/sosyal
çalışma imgelemi oluşturuyor. Tarihsel toplumsal Yaşar Kemal, bir Anadolu ozanı olmakla birlikte evrensel
düzleme dayalı sosyal hizmet felsefesinden yola bir ozandır. Kökleri Homeros'a kadar giden bir ağıttır.
çıkarak kuram, alan olarak sosyal-kültürel ve Türkiye toplumsal yapısının, toplumsal gerçekliğinin çok
ekonomik-politik unsurlar üzerinde kimlik ediniyor. önemli olguları Yaşar Kemal'in eserlerinde işlenir. Yeri
Birey-toplum etkileşimini bu alanın olanakları ve gelir kültürel antropoloji, sosyoloji ve psikolojinin dile
sınırlılıkları içinde sorunsal olarak okuyorum. Kuşkusuz getirmediği sır perdesini aralar. Onun eserlerinde, çocuk,
bu tartışmalara zaman ayırırken Frankfurt Okulu’na çok kadın, yaşlı vardır. Toplumsal çelişkileri çok çeşitli
şey borçlu olduğumu belirtmek isterim. Toplum yüzleriyle okura sunar. Onun romanları sosyolojik
değişebilir, insan yönlendirilebilir. Modernlik, derinliği bir yana güçlü bir metodolojik yan barındırır.
postmodernlik ve insan bilgisine söz konusu kuramı Dünyada ve Türkiye'de sosyal bilime ilgi duyanlar için
yapılandırırken oldukça geniş bir yer verdim. Büyüsünü önemli kaynaklar bırakmıştır. Örneğin ekolojik
Kaybeden Dünya kitabında bütün bunlara yer verdim. dönüşümün, ekolojik yıkımın bir dönemine en net Yaşar
Kemal'in eserlerinde tanıklık ederiz. Ve hayvan
SHM: Edebiyat? Yaşar Kemal üzerine epey bir sevgisini. Kadının özgürlüğünü. Denebilir ki, Yaşar
yayın yaptınız? Kemal'in edebiyatı Türk edebiyatını da özgürleştirmiştir.
Aziz Şeker: Aşktan konuşuluyor mu? Anna'nın bir tren
istasyonunda neden intihara sürüklendiğini, Bovary'in
neden intihar ettiğini ve neden büyük yazarların
yapıtlarında bile toplumsal cinsiyet kurulumunun
kadınların aleyhine olduğunu! Sosyal teoriye ilgi
duyanların daha çok feminist eleştiri okumaları
yapmaları gerekir. Öte yandan toplum çözümlenecek
ise edebiyat özellikle de romanlar yeterli olmasa bile
gerekli birer başvuru kaynağı olabilir. İyi romanlar,
insan ve toplum gerçekliği üzerine sosyal bilimin
ürettiği bilgiye nazaran daha doğrudan insan
deneyimine ilişkin yapıcı bilgi verebilmektedir. Hugo,
Flaubert, Zola, Balzac, Stendhal bana Fransa
toplumsal yapısı, bireyi ve temel öncelikleri hakkında
çok şey öğretmiştir. Aynı şekilde Kemal Tahir, Orhan
Kemal, Yaşar Kemal Türk toplumsal yapısını,
Aziz Şeker ile Yaşar Kemal
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R