Page 52 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 52
SAYFA 51 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SÖYLEŞİ• ARALIK 2021
Sonuçta her toplumda bir sosyal hizmet ihtiyacı
olmaktadır. Yerel kültürel sosyal destek kaynakları bir
yere kadar, sonra meslekleşme kaçınılmaz olmuştur.
Artık günümüzde bu söyleşi içinde yine başka bir
ifadeyle de kullanmıştım "vatandaşlık geliri" çok daha
insan onurunu ve saygınlığını gözetir, tabi ki, tam
olarak uygulanabilirse...
Sosyal hizmet şehir-kır ilişkisinin değişimiyle
meslekleşti. Sanayileşme bunu besledi. Hatta dönemin
romanlarına bakın, bu açıdan öğreticidir. Sosyal hizmet
mesleğinin tahayyülünde şehir nasıl olmalıdır? Bunlar
zor cümleler değil. Eski Sümerler’in kentlerini hayal SHM: Sosyal hizmet eğitiminin durumu nasıl? Sizin
edin demiyorum. Farklı şeyler hissetmek insanları kaleme aldıklarınız? Size ait bir kuram/yaklaşım var
dinlendirir. mı?
Birey hakkı vardır. Bu anlamda sosyal hizmetin temel Aziz Şeker: Sosyal hizmette açılımlar yapıldı, çok yıllar
işleyişi insanın beşeri dünyada yaşam koşullarını önce eğitim platindeki derslerle ilgili. Sonuç, arşivin
iyileştirmektir. Bu sebeple sosyal politikayla örtüşen tanıklığında bakıyoruz, eğitim anlamında giderek
yanlara sahiptir. Sosyal hizmet, evrensel özünü, savrulan bir meslek. Günümüzde açıktan öğretimin
mesleğin kültürel görecelik ilkesinden vazgeçmeden uzaktan oluşu bir sorun olarak tartışılmakla birlikte,
göstermelidir. Sosyal hizmetin ayaklarını bastığı toprak örgün eğitimde sosyal hizmet kökenli akademisyenlerin
biraz "kaderi" oluyor. Bunun farkında olmak bile sosyal kurduğu bölümlerden kapatılanlar var ve şuan gözardı
hizmet felsefesini doğru içselleştirmekten geçer. ediliyor. Ne yazık ki, mesleğin belli yargı çevreleri,
"Iskartaya" çıkarılanların yanında ekonomik birim olma mesleğin isminden tutun da akademik gruplaşmalara
özelliğini yitirenler, sosyal sisteme entegre kadar etkili olabiliyor. Bu sebeple, kendi adıma en iyi
olamayanlar, dezavantajlı gruplar, özellikle çıkış yolu olarak "yazıyı" görüyorum. Meslekleşme de
küreselleşmenin nimetleri bir yana, sonuçlarından en kalıcılığın yolu bilgi üretiminden geçiyor. Mary Ellen
çok zararı gören alt sosyal-ekonomik cehennemde Richmond'un 1917'te yayınlanmış Sosyal Teşhis kitabı
yaşayanlar. Bu gruplar arasında da toplumsal cinsiyet önemini halen neden koruyor? Bunu da okur yanıtlasın.
ayrımcılığına uğrayanlar, yönelimlerinden dolayı inkâr Sosyal hizmet mesleğiyle ilgilenmek bir ıstırap işidir.
edilenler, uluslararası koruma gerektiren gruplar, Hani diyor ya kent şairi Attilâ İlhan; "İçimsıra kımıldıyor
çocuklar... bu liste artarak gider. Dolayısıyla sosyal gizli denizlerin/hayır başka türlü olmayacak/ben sana
hizmet meseleleri bitmez; sosyal hizmet rahatsız edici mecburum bilemezsin..." öyle bir şey işte...
niteliğe sahip değildir, öte yandan çok sorgulanır.
Sosyal tarihi kısa bir geçmişe sahiptir. Birden fazla Kitaplarımdan söz açmamı istiyorsunuz. Evet, sosyal
nedeni olabilir, ama belli alanlarda "değerlerine" hizmetin bağlamını bir yerden milimlik bir katkı da olsa
yabancılaştığı da muhakkak. Bunun gerekçesini başka bir yere taşımaya çalıştım. En azından çalıştım
"sosyal devlet"ten uzaklaşmış olmamıza bağlıyorum. diyorum. bir akademide bulunmadan, önceleri, akademik
Önerdiğim tek çözüm yolu, sosyal hukuk devletinin tüm bir kimliğim olmadan zor olan bir şeyi denedim. Sosyal
ögelerine sahip çıkmak... hizmet/sosyal çalışma alanında düşünülüp,
deneyimlenip yazıya aktarılmayanın değerini gördüm.
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R