Page 52 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 52

SAYFA 51 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SÖYLEŞİ•  ARALIK 2021




    Sonuçta her toplumda bir sosyal hizmet ihtiyacı
    olmaktadır. Yerel kültürel sosyal destek kaynakları bir
    yere kadar, sonra meslekleşme kaçınılmaz olmuştur.
    Artık günümüzde bu söyleşi içinde yine başka bir
    ifadeyle de kullanmıştım "vatandaşlık geliri" çok daha
    insan onurunu ve saygınlığını gözetir, tabi ki, tam
    olarak uygulanabilirse...


    Sosyal hizmet şehir-kır ilişkisinin değişimiyle
    meslekleşti. Sanayileşme bunu besledi. Hatta dönemin
    romanlarına bakın, bu açıdan öğreticidir. Sosyal hizmet
    mesleğinin tahayyülünde şehir nasıl olmalıdır? Bunlar
    zor cümleler değil. Eski Sümerler’in kentlerini hayal        SHM: Sosyal hizmet eğitiminin durumu nasıl? Sizin
    edin demiyorum. Farklı şeyler hissetmek insanları            kaleme aldıklarınız? Size ait bir kuram/yaklaşım var
    dinlendirir.                                                 mı?

    Birey hakkı vardır. Bu anlamda sosyal hizmetin temel         Aziz Şeker: Sosyal hizmette açılımlar yapıldı, çok yıllar
    işleyişi insanın beşeri dünyada yaşam koşullarını            önce eğitim platindeki derslerle ilgili. Sonuç, arşivin
    iyileştirmektir. Bu sebeple sosyal politikayla örtüşen       tanıklığında bakıyoruz, eğitim anlamında giderek
    yanlara sahiptir. Sosyal hizmet, evrensel özünü,             savrulan bir meslek. Günümüzde açıktan öğretimin
    mesleğin kültürel görecelik ilkesinden vazgeçmeden           uzaktan oluşu bir sorun olarak tartışılmakla birlikte,
    göstermelidir. Sosyal hizmetin ayaklarını bastığı toprak     örgün eğitimde sosyal hizmet kökenli akademisyenlerin
    biraz "kaderi" oluyor. Bunun farkında olmak bile sosyal      kurduğu bölümlerden kapatılanlar var ve şuan gözardı
    hizmet felsefesini doğru içselleştirmekten geçer.            ediliyor. Ne yazık ki, mesleğin belli yargı çevreleri,
    "Iskartaya" çıkarılanların yanında ekonomik birim olma       mesleğin isminden tutun da akademik gruplaşmalara
    özelliğini yitirenler, sosyal sisteme entegre                kadar etkili olabiliyor. Bu sebeple, kendi adıma en iyi
    olamayanlar, dezavantajlı gruplar, özellikle                 çıkış yolu olarak "yazıyı" görüyorum. Meslekleşme de
    küreselleşmenin nimetleri bir yana, sonuçlarından en         kalıcılığın yolu bilgi üretiminden geçiyor. Mary Ellen
    çok zararı gören alt sosyal-ekonomik cehennemde              Richmond'un 1917'te yayınlanmış Sosyal Teşhis kitabı
    yaşayanlar. Bu gruplar arasında da toplumsal cinsiyet        önemini halen neden koruyor? Bunu da okur yanıtlasın.
    ayrımcılığına uğrayanlar, yönelimlerinden dolayı inkâr       Sosyal hizmet mesleğiyle ilgilenmek bir ıstırap işidir.
    edilenler, uluslararası koruma gerektiren gruplar,           Hani diyor ya kent şairi Attilâ İlhan; "İçimsıra kımıldıyor
    çocuklar... bu liste artarak gider. Dolayısıyla sosyal       gizli denizlerin/hayır başka türlü olmayacak/ben sana
    hizmet meseleleri bitmez; sosyal hizmet rahatsız edici       mecburum bilemezsin..." öyle bir şey işte...
    niteliğe sahip değildir, öte yandan çok sorgulanır.
    Sosyal tarihi kısa bir geçmişe sahiptir. Birden fazla        Kitaplarımdan söz açmamı istiyorsunuz. Evet, sosyal
    nedeni olabilir, ama belli alanlarda "değerlerine"           hizmetin bağlamını bir yerden milimlik bir katkı da olsa
    yabancılaştığı da muhakkak. Bunun gerekçesini                başka bir yere taşımaya çalıştım. En azından çalıştım
    "sosyal devlet"ten uzaklaşmış olmamıza bağlıyorum.           diyorum. bir akademide bulunmadan, önceleri, akademik
    Önerdiğim tek çözüm yolu, sosyal hukuk devletinin tüm        bir kimliğim olmadan zor olan bir şeyi denedim. Sosyal
    ögelerine sahip çıkmak...                                    hizmet/sosyal çalışma alanında düşünülüp,
                                                                 deneyimlenip yazıya aktarılmayanın değerini gördüm.










                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57