Page 47 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 47
SERBEST YAZI
HER ÇOCUK
“UMUTTUR”
* Bakırköy Ruh ve S n r Hastalıkları Hastanes 'nde
Er şk n Ps k yatr , Çocuk ve Ergen Ps k yatr s ,
AMATEM, ÇEMATEM kl n kler ve Toplum
FATİH KILIÇARSLAN* Ruhsağlığı Merkezler le 2004-2011 tar hler nde
başhek m yardımcısı olarak görev yaptı. İstanbul
Ün vers tes , İstanbul Za m Ün vers tes ve B run
Ün vers tes nde yarı zamanlı öğret m görevl s
olarak çalıştı. B run Ün vers tes Sosyal H zmet
Bölümünde ve A le Danışmanlığı Programında
eğ t mc olarak çalışmaya devam ed yor.
Çocuğumu Nasıl Eğ tmel y m, On Adımda Duygusal
Çocuk gelişimin ilk döneminden itibaren çevresinde Zeka, Çocuk ve A le Sorunlarının Terap le Tedav s
yaşayan aile üyelerinin davranış ve tutumlarını taklit k tapları Nobel Yayıncılık tarafından basıldı.
eder. Bu taklit önce anne ve baba imajı ile başlar.
Kişilik doğrudan doğruya anne- babanın çocuğu ile
karşılıklı kurduğu ilişkiden doğar. Çocuğun kişiliği
içinde yaşadığı toplumla sıkı ilişkilerden, çok kuvvetli Çocukların önemli duygusal ihtiyaçlarından biriside güven
duygusallıklardan oluşmakta çocuk ile çevre duygusudur. Temel güven duygusu çocuğun bebeklikten
arasındaki ilişkinin, diyalogun ve etkileşiminin sonucu itibaren anne- baba tutumları, iletişim biçimleri güven
olarak gelişmektedir. Çocuğun sağlıklı kişilik gelişimi duygusunun gelişimini belirler. Anne – babanın çocuklarına
ebeveynlerin çocuklarının fiziksel, duygusal ve sosyal karşı gösterdikleri yeterli ilgi ve sevgi çocuğun kendine olan
ihtiyaçlarını karşılayabilmelerine bağlıdır. güvenini arttırıp, kaygı ve korkularını azaltır. Bir çocuğa
anne babası nasıl davranırsa, çocuk da diğer kişilere karşı
öyle davranır. Önce karakterin, daha sonra kişiliğin
Çocuğun en temel ihtiyacı “ben değerliyim”
duygusudur. Bu gereksinim aile içinde yerine oluşmasında ve gelişiminde çocuk, anne ve baba etkileşimi
getirilmezse çocuk her türlü olumsuz davranışla sürecinde sevgi ve disiplin temel rol oynar. Güven
ebeveynlerinin dikkatini çeker. Eşyalara zarar verir, duygusunun baskın olduğu aile, dış dünyanın yaratmış
kardeşi ve akranlarıyla çatışmalı ilişki kurar. Uyum ve olduğu sıkıntı ve kaygılarından kendisini kurtarır. Aile içinde
davranış sorunları yaşar. Eğer çocuk aile içinde güvenle yetiştirilen çocuk, çevresine de güvenle yaklaşır.
yeterli düzeyde ilgi ve sevgi görür “ben değerliyim” Kendisine ve çevresine saygılıdır. Yeni girdikleri çevrelere
duygusunu aile içinde hissederse olumsuz rahat uyum sağlarlar. Başkalarıyla yakınlıkla kolay ilişki
davranışlara gerek duymaz. kurarlar. Aile dışında karşılaştığı strese yol açan olumsuz
olaylar çocukta yıkıcı etki oluşturmaz.
SAYFA 46 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SERBEST YAZI • ARALIK 2021