Page 44 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 44

SAYFA 43 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021



      açık öğretim fakültesinin eğitim konusudur. Mevcut hak     Meslekte yetkin olma yolunda olan örgün okuyan
      ihtiyaçtan ötürü doğmuştur. Rousse’nun toplum              öğrenciler saha deneyimini birinci ve ikinci sınıflardan
      sözleşmesinde nasıl halkın genel istenci yasaları          istekleri doğrultusunda staj yapmaya başlayarak
      belirlerse açık öğretim fakülteleri de öyledir. Her        kazanmaktadırlar. Kendilerini yetiştirme yolunda
      kesimden öğrenci kitlesini barındıran AÖF halkın           imkânlar sunulmaktadır. Bu kısımda açık öğretim
      ihtiyaçtan doğan isteği doğrultusunda vardır. Düşünsel     fakültesi öğrencileri hem öğretim üyesi bir öğretmenle
      anlamda özgürlüğü savunup bir yönden önüne geçme           muhatap olmayıp hem de staj yapmak için bir kuruma
      tutumu etik değildir. Zira toplum sözleşmesinde            gittiklerinde kabul görmemektedirler. Bahsini yapmış
      düşüncelerde özgürlük ve eşitliğe önem verilmiş            olduğum staj ve deneyim imkânı son sınıftaki zorunlu
      özgürlükten vazgeçmek insan olmaktan vazgeçmekle           staj değildir. Kendi isteğiyle başvuruda bulunan açık
      bir tutulmuştur. Öncelikle düşüncelerimizde özgür olsak    öğretim fakültesi öğrencisi stajyer olarak
      da iş sahasında düşünsel özgürlüğü tehdit olarak           alınmamaktadır. Kamu kuruluşu yöneticilerinin ne denli
      algılayan bazı meslektaşlarımız olmaktadır. Sosyal         saha deneyimini baltalayıcı tutum sergilediği
      hizmet öğrencileri gelinen bu durumun birincil             görülmektedir. Hiçbir kurumun gönüllü stajyer olarak
      sorumlusunun olarak plansız açılan fakültelerin            kabul etmediği açık öğretim fakültesi öğrencisinin
      olduğunu iş sahasında daha çok anlamaktadırlar.            çabası göz ardı edilmemelidir. Bir yanda imkânı olup
      Araştırmalar bu kanıyı doğrular niteliktedir.              yönlendiricisi başında olan aktif ve pasif okuyan örgün
                                                                 öğrenciler diğer yanda ise açık öğretimden okumasına
      Sosyal hizmet bölümü öğrencileri birçok sorun              rağmen kendi gelişimi peşinde olan öğrenci kitlesi
      çerçevesinde araştırmalar neticesinde ilk sırada %         mevcuttur. Bu durumda şartların adil olmadığı bir
      27.4’ü açık öğretim düzeyinde açılan sosyal hizmet         sistemden bahsediyoruz. Bu sadece okurken olmayıp
      bölümlerini ikinci sırada %21.7’si YÖK’ü, %17.5’si diğer   atandıktan sonra ve mezun olduktan sonraki süreçte
      meslekleri, % 16.7’si kamu kuruluşlarının yöneticilerini,  eğitim alırken devam etmektedir. Sergilenen tutum
      % 6.4’ü sosyal hizmet okullarını, % 5.5’i                  yalnızca açık öğretim mezunlarına yapılmamaktadır.
      akademisyenleri ve % 4.8’i ise sosyal hizmet               Psikoloji okuyan birey, sosyal hizmet okuyan bireyin
      öğrencilerini mevcut durumun sorumlusu olarak              psikoloji eğitimi almasına kısıtlılık getirme isteminde
      görmektedir. Sosyal hizmet öğrencilerine göre son          bulunmaktan çekinmeyip benzer şekilde eğitimde
      yıllarda sosyal hizmet alanında istihdam sıkıntısının      kısıtlılığı pdr mezunları yüksek lisans yaparken
      yaşanması, işsiz kalma kaygısı, öğrencilerin yetkin ve     yaşamaktadır. Hem örgün okuyan sosyal hizmet
      yeterli düzeyde donanımla mezun olmaması, bölüm            mezunları benzer şekilde kısıtlanmaya çalışılmakta
      sayısının hızlı artışı, mezun sayısının fazlalığı,         hem de kendileri açık öğretim fakültesi okuyan
      akademisyen sayısının azlığı, farklı müfredat              meslektaşlarına böyle bir tutum sergilemektedirler.
      programlarının varlığı gibi konuların sorumlusu olarak     Buradan diğer disiplinlerden olan hocalarıma eğitimde
      ilk sırada açık öğretim fakültelerini, ikinci sırada diğer  kısıtlama getirmeyip biz açık öğretim fakültelerini de
      meslekleri, üçüncü sırada ise kamu kuruluşlarının          aralarına aldıkları için teşekkür ediyorum.
      yöneticilerini görmektedir. Bu oranlar göz önünde
      bulundurularak sorumluluk ilk sırada açık öğretim
      fakülteleri olmak üzere YÖK büyük bir sorumluluk
      üstlenmektedir. İlk iki sırayı birleştirdiğimizde en fazla
      sorumluluk YÖK’ e düşmektedir. Araştırmanın
      sonucunda öğrenciler sorumlu olarak ikinci sırada diğer
      meslekleri, üçüncü sırada ise kamu kuruluşlarının
      yöneticilerini görmektedir. Sonuç itibariyle oran
      bağlamında % 49.1 YÖK sorumlu olup sahada farklı
      yetkinlikte mezun kitlesi oluşmasına zemin
      oluşturmaktadır.




                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49