Page 39 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 39

SAYFA 38 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021


      16.   Sonuç, AÖ öğrenci sayısı hocalarla                  2. AÖ’lerde sosyal çalışma meslek öğretimi gerçekten o
      haftasonlarında yüzyüze olacak kapasiteyle sınırlıdır.    denli zayıftır ki oralardan alınacak diplomalarla


      17.   Sonuç, AÖ öğrencileri de haftasonlarında öğretim    alanda bir rekabetin tarafı olmak olanaksızdır. Verimli
      elemanlarıyla yüzyüze dersleri tüm ciddiyetleriyle        çalışma yapılması istenen kurum ve kuruluşlara
      yaparlar.                                                 girmekte zorlanılacağını düşünürüm. (Politik alımlar
                                                                dışında.) Yani AÖ çıkışlılar çok büyük çoğunluğuyla,
      18.   Sonuç, uygulama yüzyüze sosyal hizmet               maalesef verimli bir çalışmanın aktörü olamayacaklardır.
      öğretiminde yapılan uygulama düzeyinde ve                 Sadece diplomalı olmanın hazzını yaşayabilirler. Bu
      ciddiyetinde olmalıdır.                                   nedenle de sosyal çalışmacı değil sosyal hizmet
                                                                yapmak için mezun olduklarını düşünmektedirler. Ki onu
      19.   Ek olarak, liseyi bitirir bitirmez gidilmesi tasvip de  zaten herkes yapabilmektedir.
      edilen bir öğretim değildir. (Dikkatli yazıyorum, zaman
      içinde, bu çeşit örnekler ortaya çıktıysa bilemiyorum,    Öteyandan SHUDER tarafından yayınlanan bildiride (Bu
      ama bildiğim kadarıyla AÖ mantığında bu yoktur. AÖ        dergide yer almaktadır.) sosyal hizmet elemanları değil
      uygulaması raporla, dersleri testle geçilen bir öğretim   de sadece sosyal hizmet uzmanları dendiğine göre
      değildir.                                                 açıköğretimlerin kapatılmasından sadece lisans
                                                                bölümlerinin kapatılmasının önerildiği anlaşılmaktadır.
      20.   Öğrenci sayısıyla öğretim elemanı sayısı arasında   Önlisans sosyal hizmetler bölümleri için bir şey
      Avrupa yükseköğretim sistemine göre ortalama 25, 30       söylenmemektedir. Bu çok büyük bir eksikliktir. Ya
      ya da en fazla 40 kişilik bir oran gözetilir. Türkiye’de  onların yeterli eğitimi verdiği düşünülmektedir ya da
      örgün öğretimde bile 100-150’şer kişilik sınıflarda       sosyal hizmet önlisanları kendilerinden
      uygulamalı öğretimin yanlış olduğunu düşünen bir          görmemektedirler. İkisi de yanlıştır.
      kişiyle karşılaşmadım.
                                                                Türkiye “sosyal hizmet” aktörleri sosyal çalışma
      Türkiye’de AÖ Sosyal Hizmet’e son yıllarda artan karşı    mesleğinde tamamlayıcı mesleklerin önemini henüz ve
      çıkışlar inanıyorum ki temelde hiç de nitelik sorunuyla   hala kavramış görünmemektedirler. Bu nedenle AÖ
      ilgili değildir. Öyle olsa yüzyüze sosyal hizmet          sosyal hizmetler önlisansla da ilgilenmek zorundadırlar.
      öğretiminde yaşanan çok büyük nitelik düşüklüklerine
      de aynı çevreler karşı çıkarlar. Hatta eğitim nitelikleri  Açık ve uzaktan eğitim sosyal hizmet eğitiminin
      çok kötü önlisans sosyal hizmetlerin de nitelik           doğasına aykırıdır diyenler örgün öğretimde de sosyal
      düşüklüklerine karşı çıkarlar. Bu konularda aynı          çalışma öğretiminin doğasına aykırı olan noktaları
      çevreler hiç konuşmamaktadır. Karşı çıkışların son        belirleyip YÖK’e sunmalıdırlar.
      yıllardaki asıl yükselme nedeni kamunun gönüllerin
      istediği kadar sosyal çalışmacı kadroları açmaması,       Sosyal hizmet eğitiminin güçlendirilmesi dezavantajlı
      sosyal çalışmacı işsizliğinin artmasıdır ve bunun nedeni  grupların nitelikli hizmet alma hakkını da içermektedir
      olarak AÖ Sosyal Hizmet’lerin görülmesidir. Bu yanlış     diyenler bu güzel görüşü örgün öğretimin yeniden
      bir bakıştır. Çünkü;                                      yapılandırılması için de değerlendirmelidir.

      1.   AÖ’leden de çok nitelikli, mesleği kavramış          Sosyal hizmet eğitiminin ulusal ve uluslararası
      çalışkan, gerçek sosyal çalışmacılar çıkamaz mı?          standartları sadece AÖ için değil, yüzyüze öğretim için
      Çıkar. Çıkmaktadır da. Bu engellenmemelidir; haktır.      de vardır. Bunu söyleyenler bu düşüncenin savaşımını
      (“Sosyal hizmet hak temelli bir meslektir”!)              yüzyüze sosyal çalışma öğretimleri için de rüzgâra
                                                                doğru yelkenlemelidirler.








                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44