Page 40 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 40

SAYFA 39 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021




      85 Milyonluk ve sosyal sorunları tavanda olan bir
      ülkede hem yüzyüze hem açık- sosyal çalışma
      öğretimiyle önlisans sosyal hizmet elemanları (yaşlı ve
      engelli bakım elemanları, gençlik destekçileri,
      tamamlayıcı kadın elemanları (daha uygun adlar
      bulunabilir.) sosyal sekreterler…) daha uzun yıllar
      büyük bir gereksinim olarak kalacaktır. Bunlar kamu
      yararınadır. Yüzyüze öğretimlerde de kamu yararına
      olmayan o denli çok öge vardır ki AÖ kapatılmalıdır
      diyenler bunlara karşı da bir şeyler yaparlarsa kamu       çıkmak çağa karşı çıkmak demektir. (Gözden ırak
      yararına uygun değil savları temel bulur. Yoksa içtenlikli  tutulmamalıdır ki, AÖ psikoloji olmaz diyen psikologlar
      olamazlar.                                                 mezun olduklarında “uzaktan”, dijital yolla, çevrimiçi
                                                                 meslek uygulamaları için reklamlarını yaymaktadırlar.
      Son örnek, bakınız. Hiçbir “sosyal hizmet” aktörü,         Bunu durduramazsınız.)
      akademisyeni bugüne değin lisans sosyal hizmet,
      önlisans sosyal hizmet diye iki ayrı gudubet               Önemli olan sosyal çalışma öğretiminin temel ilke ve
      adlandırmaya karşı çıkmamıştır. Sosyal çalışmaya           zorunluklarına zarar vermeden, onları yıpratmadan,
      sosyal hizmet diyerek konuya bakanlar iki yıllık           temel gerekliliklerden ödün vermeden açıköğretimi
      psikoloji, dört yıllık psikoloji, iki yıllık sosyoloji, dört yıllık  yenibaştan modelleştirebilmedir.
      sosyoloji olmadığını bilmiyorlar mı? (İki yıllık çocuk
      gelişimiyle dört yıllık çocuk gelişimi de yanlıştır ve farklı  Türkiye’deki AÖ modeli temelden yanlıştır. Düzeltilmesi
      ortaya konarak düzeltilmelidir.)                           de zor görünüyor. Çünkü burada güdülen politika

      Kaldı ki “sosyal hizmet uzmanları” buna görüş              farklıdır. Türkiye’de nitelikli meslek elemanı yetiştirmek
      geliştirmediği için herhalde YÖK kendisi çözüm bulmuş      değil, olabildiğince çok “kişiye” diploma verme politikası
      ve lisanslara sosyal hizmet diyorsanız önlisanslar         güdüldüğü açıktır. (AÖ düzeninin başladığı yıllardan
      sosyal hizmetler olsun demiş olacak ki zamanla             beri…)
      önlisansların adları çoğullaştırılmıştır. Böylece tekil ve
      çoğul aynı kavrama ayrı anlamlar yüklenmiştir.             Bu politikadan dönülmelidir. Daha az sayıda ama iyi
      (Dilbilimciler duymasın!)                                  yetişmiş diplomalı toplumumuza çok daha verim
                                                                 getirecek, yarar sağlayacaktır. Kaldı ki yüzyüze
      Dilbilimsel doğru bakışla da bir - mesleğin değil –        öğretimlerimizin tamamının nitelikleri de yeniden ele
      alanın tekili lisans çoğulu önlisans mesleği olmuş gibi    alınmalıdır. Onların da AÖ’lerden geri kalmayan öğretim
      bir başka gariplik ortaya çıkmıştır ve ne üzücüdür ki      sorunları tartışmaya açılmalıdır.
      “sosyal hizmet” savaşçılarından buna karşı da bir görüş
      duyulmamıştır. Sosyal çalışma bu temel dil sorununu        İvedi öncelik, lisans bölümlerinde sosyal hizmet
      çözmeden hiçbir sorununu çözme gücüne sahip                öğretimi mi yapılacak, sosyal çalışma öğretimi mi
      olamayacaktır.                                             yapılacak, bunun kararı verilmelidir. Öğretim bu
                                                                 temelde evrensel kurallara uygun olarak yeniden
      SONUÇ                                                      yapılandırılmalıdır.


      Gelişen teknolojik koşullar, büyüyen kentler, artık ve     Bunun ardından önlisans sosyal hizmetlerin meslek
      hızla uluslararasılaşan yükseköğretim dünyası içinde       olarak adları konularak yeniden yapılandırılmaları
      sosyal çalışmanın da lisansüstü sosyal çalışmanın da       gerçekleştirilmelidir. “Sosyal hizmetler” meslek adı
      açıköğretimi olur ve olacaktır. Buna tümden karşı
                                                                 değildir.



                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45