Page 40 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 40
SAYFA 39 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021
85 Milyonluk ve sosyal sorunları tavanda olan bir
ülkede hem yüzyüze hem açık- sosyal çalışma
öğretimiyle önlisans sosyal hizmet elemanları (yaşlı ve
engelli bakım elemanları, gençlik destekçileri,
tamamlayıcı kadın elemanları (daha uygun adlar
bulunabilir.) sosyal sekreterler…) daha uzun yıllar
büyük bir gereksinim olarak kalacaktır. Bunlar kamu
yararınadır. Yüzyüze öğretimlerde de kamu yararına
olmayan o denli çok öge vardır ki AÖ kapatılmalıdır
diyenler bunlara karşı da bir şeyler yaparlarsa kamu çıkmak çağa karşı çıkmak demektir. (Gözden ırak
yararına uygun değil savları temel bulur. Yoksa içtenlikli tutulmamalıdır ki, AÖ psikoloji olmaz diyen psikologlar
olamazlar. mezun olduklarında “uzaktan”, dijital yolla, çevrimiçi
meslek uygulamaları için reklamlarını yaymaktadırlar.
Son örnek, bakınız. Hiçbir “sosyal hizmet” aktörü, Bunu durduramazsınız.)
akademisyeni bugüne değin lisans sosyal hizmet,
önlisans sosyal hizmet diye iki ayrı gudubet Önemli olan sosyal çalışma öğretiminin temel ilke ve
adlandırmaya karşı çıkmamıştır. Sosyal çalışmaya zorunluklarına zarar vermeden, onları yıpratmadan,
sosyal hizmet diyerek konuya bakanlar iki yıllık temel gerekliliklerden ödün vermeden açıköğretimi
psikoloji, dört yıllık psikoloji, iki yıllık sosyoloji, dört yıllık yenibaştan modelleştirebilmedir.
sosyoloji olmadığını bilmiyorlar mı? (İki yıllık çocuk
gelişimiyle dört yıllık çocuk gelişimi de yanlıştır ve farklı Türkiye’deki AÖ modeli temelden yanlıştır. Düzeltilmesi
ortaya konarak düzeltilmelidir.) de zor görünüyor. Çünkü burada güdülen politika
Kaldı ki “sosyal hizmet uzmanları” buna görüş farklıdır. Türkiye’de nitelikli meslek elemanı yetiştirmek
geliştirmediği için herhalde YÖK kendisi çözüm bulmuş değil, olabildiğince çok “kişiye” diploma verme politikası
ve lisanslara sosyal hizmet diyorsanız önlisanslar güdüldüğü açıktır. (AÖ düzeninin başladığı yıllardan
sosyal hizmetler olsun demiş olacak ki zamanla beri…)
önlisansların adları çoğullaştırılmıştır. Böylece tekil ve
çoğul aynı kavrama ayrı anlamlar yüklenmiştir. Bu politikadan dönülmelidir. Daha az sayıda ama iyi
(Dilbilimciler duymasın!) yetişmiş diplomalı toplumumuza çok daha verim
getirecek, yarar sağlayacaktır. Kaldı ki yüzyüze
Dilbilimsel doğru bakışla da bir - mesleğin değil – öğretimlerimizin tamamının nitelikleri de yeniden ele
alanın tekili lisans çoğulu önlisans mesleği olmuş gibi alınmalıdır. Onların da AÖ’lerden geri kalmayan öğretim
bir başka gariplik ortaya çıkmıştır ve ne üzücüdür ki sorunları tartışmaya açılmalıdır.
“sosyal hizmet” savaşçılarından buna karşı da bir görüş
duyulmamıştır. Sosyal çalışma bu temel dil sorununu İvedi öncelik, lisans bölümlerinde sosyal hizmet
çözmeden hiçbir sorununu çözme gücüne sahip öğretimi mi yapılacak, sosyal çalışma öğretimi mi
olamayacaktır. yapılacak, bunun kararı verilmelidir. Öğretim bu
temelde evrensel kurallara uygun olarak yeniden
SONUÇ yapılandırılmalıdır.
Gelişen teknolojik koşullar, büyüyen kentler, artık ve Bunun ardından önlisans sosyal hizmetlerin meslek
hızla uluslararasılaşan yükseköğretim dünyası içinde olarak adları konularak yeniden yapılandırılmaları
sosyal çalışmanın da lisansüstü sosyal çalışmanın da gerçekleştirilmelidir. “Sosyal hizmetler” meslek adı
açıköğretimi olur ve olacaktır. Buna tümden karşı
değildir.
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R