Page 37 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 37

SAYFA 36 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021


      Geçtiğimiz yıl içinde (2020) psikoloji AÖ lisans
      bölümünün kurulması duyulduğu anda lütfen
      psikologların zamanında verdikleri tepkilere ve
      gerekçelerin sağlamlığına bakınız. (Kaynak:
      https://m.bianet.org/bianet/egitim/227417-psikolojide-
      acik-ogretim-olamaz) (Erişim: 10 12 2021). Sosyal
      hizmet bölümleri kapatılsın dışında yıllar önceden gelen
      bir tutarlı görüşle karşılaşamıyoruz. Görüş
      geliştirilemediği görülmektedir. Elimizdeki bugün
      ulaşabildiğimiz birkaç yazılı karşı çıkış metinlerini lütfen
      okuyunuz. Burada onları değerlendirmek istemiyorum
      ancak psikologların gerekçeleriyle lütfen karşılaştırınız.


      Her mesleğin ve bu arada sosyal çalışma öğretiminin
      de kendine özgü amaç, hedef ve yapılandırılmaları         2.   Buradan anlaşılıyor ki 18 yaşında liseyi bitirmişlerin
      vardır. Her meslek bu özelliklerine uyduğu boyutta        hemen gidecekleri değil belirli bir olgunluk yaşına
      açıköğretim olarak da yapılandırılır yüzyüze olarak       gelmişlerin gideceği bir modeldir.
      da…
                                                                3.   AÖ ikinci üniversite okumak isteyenlerin, daha çok
      Ama sosyal çalışmanın uluslararası standartları vardır    zamanında okumadığı için içinde ukde kalanların, bu
      doğru sözünü söylerken dünyanın diğer ülkelerinde         meslek hakkında bilgilenmek istiyorum diyenlerin
      açılmış sosyal çalışma açıköğretimlerinin de bu           gideceği bir öğretim modelidir. Yani öğrenmek
      standartlara uygun dolduğunu bilmemizde yarar vardır.     isteyenlerin gittiği bir modeldir, kısa yoldan diploma alıp
      AÖ’ler de bu standartlara göre düzenlenmiştir. Ama        iş bulmak için gidilen değil…
      vardırlar. Sosyal çalışma öğretiminin evrensel olarak
      açıköğretime uymadığını söylerken gelişmiş ülkelerde      4.   AO kadar kolay ki deyip aynı yıllar içinde iki üç dört
      sosyal çalışma öğretiminin nasıl yapılandığını            AÖ bölümüne kaydolmaz Avrupa’da insan. Birini seçer,
      incelemek ve o boyutta çözümler üretmek gerekir.
                                                                kaydolur ve öğrenmek için çaba harcar; yolunu bulup
                                                                diploma almak için değil. Bilmiyorum ama zaten kimse
      Sosyal hizmetin açıköğretimi olmaz derken Dünya’nın       hoş karşılamaz aynı anda birkaç AÖ okuyanları.
      gelişmiş ülkelerinde bunun çok yaygın örnekleri
      olduğuna gözlerimizi kapamamalıyız. Onları                Kavranamaz.
      incelemeliyiz. Bu noktada yazılı tek söz yoktur.
                                                                5.   Tabii ki meslek değiştirmek, yeni bir işte çalışmak
      Avrupa’da sosyal çalışma açıköğretimi vardır. Bu da       isteyenler de gitmektedir, ancak daha önce bir üniversite
      uluslararası standartlara uygun olarak                    bitirildiği ve ortaokuldanberi iyi bir okuma öğrenme eğitimi
      yapılandırılmıştır. Sosyal çalışma AÖ’sü olan             aldığı için orada da okuyup öğreneceğini bilerek
      ülkelerdeki yapılanmaya bir bakalım:                      gidenlerin gittiği bir modeldir.

      Önce bir kez:                                             6.   Demek ki AÖ belirli bir olgunluk yaşına gelmiş kişiler
      1.   AÖ Avrupa’da liseden sonra 18 yaşında liseyi         için bir olanaktır. Yükseköğretimlinin sayısını bir yılda
      bitirince hemen gidilen bir öğretim sistemi değildir.     yüzbinlerce kişi arttırmak amacıyla açılmış bir kurum
      Daha önce bir üniversiteyi (yüzyüze ve devam              değildir. Girebilmek için ya belirli bir yaş sınırı ya daha
      koşuluna yüzdeyüz uyarak) ve diplomasını hakkıyla         önceden yüzyüze alınmış diploma koşuluyla biçimlenen
      almış kişilerin gitmesi için tasarlanmış bir öğretim      bir sistemdir.
      modelidir.




                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42