Page 43 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 43
SAYFA 42 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021
bulunduğu dezavantajlı konumdan avantajlı konuma
gelme istemi vardır. Eğitim her zaman avantaj olduğu
gibi eğitim hakkı da öyledir. Büyük Taarruz’un başarıyla
sonuçlanmasından sonra öğretmenlere hitabında Ulu
Önderimiz aydınlatıcı görevin eğitim öğretim işleri
olduğunu gerçek kurtuluşun bu yolla olup hepimizin tek
can tek fikir olarak esaslı bir program üzerine çalışması
gerektiğini vurgulayarak yol göstermiştir. Kurtuluş olan
eğitim ve öğretim dezavantaj olabilir mi? Tabii ki
olamaz. Fakat değişen ve gelişen topluma adaptasyon
süreci her meslek açısından zordur. Makinanın icadıyla
sanayileşme sürecindeki işsiz kalan zanaatkarların
makinalara düşmanlığı gibi bir tutum sergilenmemelidir. istihdam sıkıntısının yaşanması, işsiz kalma kaygısı,
Bu sunulan eğitim imkânında imkân ve imkânsızlıklar öğrencilerin yetkin ve yeterli düzeyde donanımla mezun
içinde okuyan öğrenciler gelişimleri için okumakla olmaması, bölüm sayısının hızlı artışı, mezun sayısının
birlikte farklılık göstermektedirler.
fazlalığı, akademisyen sayısının azlığı, farklı müfredat
programlarının varlığı gibi konularda genel olarak
AÖF öğrencileri arasında en çok bilinen herhangi bir
alanda lisans mezunu olup alanında iş bulamayıp işsiz sorumlu tutulması gereken kurumlar ve grupların
kalmamak adına bölümden atanmak için okuyanlardır. dağılımda sorumlu ilk sırada açık öğretim düzeyinde
Bu yaklaşım bir çıkış yolu olmaktan çıkıp mevcut açılan sosyal hizmet bölümleridir. Bu kadar farklı mezun
durumu karmakarışık hale getirmektedir. Binlerce kitlesine sahip olan açık öğretim fakültesi öğrencilerinin
öğrenciye kayıt hakkı da tanıması, bir anda mezun sosyal hizmetin tanımı ve işlevselliği hatırından
sayısının artmasına ve istihdam sorunlarının ortaya çıkarmamalıdır.
çıkmasına da neden olmaktadır. İş bulma yönünde en
az sosyal hizmet bölümü kadar diğer bölümlerde aynı William Scwartz her mesleğin toplumsal sistem içinde
kaderi paylaşmaktadırlar. Mezuniyetten sonra çalışma bir işlevi olduğunu ve mesleklere kendisinin sorumlu
sahasında istihdam edilen gençler hizmet sektörlerinde tutulduğu bazı görevler verildiğini belirterek sosyal
ve kayıt dışı güvencesiz bir şekilde çalışmakta olup hizmet mesleğinin görevini; karmaşık ve değişmekte
Covid 19 sürecinde ise risk altında çalışmaktadırlar. olan bir toplumda, bireyin topluma ait ve üretken bir
Diğer öğrenci kesimi içinde bir yandan mesleklerini aktif unsur olarak katılım isteğiyle toplumun kendi üyelerinin
olarak yapan kadrolu öğretmen, teknisyen, mühendis, refah seviyelerini yükseltme yeteneğinde tıkanıklıkların
sağlık çalışanı, asker vb. gibi görevde yükselmek ya da kesim noktası olduğunu işaret emektedir. Sosyal
kurum değiştirip unvan değişikliği ile bu alanda hizmetin müdahalesi bu tıkanıklıklara bireyin sağlık,
ilerlemek amacıyla okuyan, aynı zamanda kadrolu gelişme ve toplumla bütünleşme hızına ve toplumun
olmayıp yine kendi alanlarında herhangi mesleklerde çeşitli unsurlarını verimli ve dinamik bir bütünde
çalışıp okuyan, bir yandan çalışmak durumunda olup toplanması için harcadığı örgütlenmiş çabalara
okuma hayalini gerçekleştiren, ailevi durumlardan
örgün okumaya gönderilmeyen, sosyal çevreden ötürü yöneliktir (Compton ve Galaway, 1975).
kas gücünden yararlanılan fakat bir yandan okumaya
çalışan, yakın akrabalarının engel durumlarından ötürü Topluma verimli olmak bireyin öncelikle kendine verimli
bireyler mevcuttur. Her yaştan öğrenci kitlesine sahip olması ve öğrendikleri doğrultusunda kendini
olan Açık Öğretim Fakültesinin eğitimine daha gerçekleştirmesinin ardından mümkün olabilir. Bireyin
sistemsel yaklaşmak gerekmektedir. Sosyal hizmet kendi üzerine düşen görevleri yapmasının yanı sıra
öğrencilerine göre son yıllarda sosyal hizmet alanında diğer alanlarda mevcuttur. Bu alanlar kişiye verilen
mevcut hakkın görmezden gelinmeye çalışılması ve
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R