Page 43 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 43

SAYFA 42 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021



      bulunduğu dezavantajlı konumdan avantajlı konuma
      gelme istemi vardır. Eğitim her zaman avantaj olduğu
      gibi eğitim hakkı da öyledir. Büyük Taarruz’un başarıyla
      sonuçlanmasından sonra öğretmenlere hitabında Ulu
      Önderimiz aydınlatıcı görevin eğitim öğretim işleri
      olduğunu gerçek kurtuluşun bu yolla olup hepimizin tek
      can tek fikir olarak esaslı bir program üzerine çalışması
      gerektiğini vurgulayarak yol göstermiştir. Kurtuluş olan
      eğitim ve öğretim dezavantaj olabilir mi? Tabii ki
      olamaz. Fakat değişen ve gelişen topluma adaptasyon
      süreci her meslek açısından zordur. Makinanın icadıyla
      sanayileşme sürecindeki işsiz kalan zanaatkarların
      makinalara düşmanlığı gibi bir tutum sergilenmemelidir.    istihdam sıkıntısının yaşanması, işsiz kalma kaygısı,
      Bu sunulan eğitim imkânında imkân ve imkânsızlıklar        öğrencilerin yetkin ve yeterli düzeyde donanımla mezun
      içinde okuyan öğrenciler gelişimleri için okumakla         olmaması, bölüm sayısının hızlı artışı, mezun sayısının
      birlikte farklılık göstermektedirler.
                                                                 fazlalığı, akademisyen sayısının azlığı, farklı müfredat
                                                                 programlarının varlığı gibi konularda genel olarak
      AÖF öğrencileri arasında en çok bilinen herhangi bir
      alanda lisans mezunu olup alanında iş bulamayıp işsiz      sorumlu tutulması gereken kurumlar ve grupların
      kalmamak adına bölümden atanmak için okuyanlardır.         dağılımda sorumlu ilk sırada açık öğretim düzeyinde
      Bu yaklaşım bir çıkış yolu olmaktan çıkıp mevcut           açılan sosyal hizmet bölümleridir. Bu kadar farklı mezun
      durumu karmakarışık hale getirmektedir. Binlerce           kitlesine sahip olan açık öğretim fakültesi öğrencilerinin
      öğrenciye kayıt hakkı da tanıması, bir anda mezun          sosyal hizmetin tanımı ve işlevselliği hatırından
      sayısının artmasına ve istihdam sorunlarının ortaya        çıkarmamalıdır.
      çıkmasına da neden olmaktadır. İş bulma yönünde en
      az sosyal hizmet bölümü kadar diğer bölümlerde aynı        William Scwartz her mesleğin toplumsal sistem içinde
      kaderi paylaşmaktadırlar. Mezuniyetten sonra çalışma       bir işlevi olduğunu ve mesleklere kendisinin sorumlu
      sahasında istihdam edilen gençler hizmet sektörlerinde     tutulduğu bazı görevler verildiğini belirterek sosyal
      ve kayıt dışı güvencesiz bir şekilde çalışmakta olup       hizmet mesleğinin görevini; karmaşık ve değişmekte
      Covid 19 sürecinde ise risk altında çalışmaktadırlar.      olan bir toplumda, bireyin topluma ait ve üretken bir
      Diğer öğrenci kesimi içinde bir yandan mesleklerini aktif  unsur olarak katılım isteğiyle toplumun kendi üyelerinin
      olarak yapan kadrolu öğretmen, teknisyen, mühendis,        refah seviyelerini yükseltme yeteneğinde tıkanıklıkların
      sağlık çalışanı, asker vb. gibi görevde yükselmek ya da    kesim noktası olduğunu işaret emektedir. Sosyal
      kurum değiştirip unvan değişikliği ile bu alanda           hizmetin müdahalesi bu tıkanıklıklara bireyin sağlık,
      ilerlemek amacıyla okuyan, aynı zamanda kadrolu            gelişme ve toplumla bütünleşme hızına ve toplumun
      olmayıp yine kendi alanlarında herhangi mesleklerde        çeşitli unsurlarını verimli ve dinamik bir bütünde
      çalışıp okuyan, bir yandan çalışmak durumunda olup         toplanması için harcadığı örgütlenmiş çabalara
      okuma hayalini gerçekleştiren, ailevi durumlardan
      örgün okumaya gönderilmeyen, sosyal çevreden ötürü         yöneliktir (Compton ve Galaway, 1975).
      kas gücünden yararlanılan fakat bir yandan okumaya
      çalışan, yakın akrabalarının engel durumlarından ötürü     Topluma verimli olmak bireyin öncelikle kendine verimli
      bireyler mevcuttur. Her yaştan öğrenci kitlesine sahip     olması ve öğrendikleri doğrultusunda kendini
      olan Açık Öğretim Fakültesinin eğitimine daha              gerçekleştirmesinin ardından mümkün olabilir. Bireyin
      sistemsel yaklaşmak gerekmektedir. Sosyal hizmet           kendi üzerine düşen görevleri yapmasının yanı sıra
      öğrencilerine göre son yıllarda sosyal hizmet alanında     diğer alanlarda mevcuttur. Bu alanlar kişiye verilen
                                                                 mevcut hakkın görmezden gelinmeye çalışılması ve




                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48