Page 67 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 67

çalışmacılar ve dezavantajlı gruplar hakkında verdiği
         mesajlar ile hedef kitleye neler söylüyor? Bu konuları

         nasıl temsil ediyor? Medya, kamuoyuna sosyal
         çalışmaya dair nasıl bir çerçeve sunuyor? Sosyal
         çalışmaya dair haberlerde neler ön plana çıkarılıyor
         ya da görmezden geliniyor; kimler konuşuyor, kimlerin
         sesi kısılıyor? Sıralanan sorulara yanıt arayan

         araştırma, Türkiye’deki durumu daha iyi anlayıp
         karşılaştırma olanağı bulabilmek için ABD medyasını
         da sürece dahil ediyor. Bu bağlamda “Sosyal çalışma
         mesleğinin güçlü bir profile sahip olduğu ABD
         medyası ile Türkiye arasında temsil farklılıkları var    sonuçlarına dair sorunları anlık müdahaleler ile
         mı?” sorusu da araştırmanın merkezinde yer alıyor.       kontrol altında tutarak kapitalizme hizmet ettiğine dair
                                                                  görüşler sosyal çalışmaya dair “büyük resim” olarak

         Araştırmanın teorik bölümlerinden ilki “Sosyal           tanımlanıyor. Bu eleştirel perspektif, sosyal çalışma
         Çalışma” başlığına sahip ve bu başlık altında genel      ile medyayı egemen ideolojinin aracı olma noktasında
         hatlarıyla sosyal çalışma mesleği ve disiplini hakkında  buluşturuyor.
         bilgiler aktarılıyor. Türkiye bağlamında sosyal çalışma
         ve sosyal hizmet kavramlarının kullanımının ortaya       Sosyal çalışma/medya ilişkisi açısından önemli
         çıkardığı karmaşa, bu bölümde altı çizilen en önemli     başlıklardan bir diğeri ise “Sosyal Dışlanma/

         nokta olarak ön plana çıkıyor. Uluslararası literatürde  Ötekileştirme”. Ekonomik, sosyal ve siyasal
         tercih edilen alan adı (sosyal hizmet) - meslek/disiplin  boyutlarıyla ele alınan sosyal dışlanma kavramı
         adı (sosyal çalışma) şeklindeki ikili kullanımın         kapsamında toplumsal yapı içinde kendini “biz” olarak
         Türkiye’de sosyal hizmetler-sosyal hizmet şeklinde       tanımlayanların değeriyle yargılanarak “öteki” olarak
         aynı kelimenin tekili ve çoğulu üzerinden formüle        dışlananların hikayesi anlatılıyor. Sosyal çalışmanın
         edilmesinin ortaya çıkardığı kavram karışıklığı          toplumsal entegrasyonunu sağlamaya çalıştığı
         araştırmanın uygulama bölümündeki medya                  dezavantajlı grupların ötekileştirilme sürecinde

         çözümlemelerinde de karşımıza çıkıyor: Birden çok        medyanın rolü, kitapta sıklıkla üzerinde durulan bir
         mesleği içinde barındıran alan adı olarak kullanılması   konu olarak dikkat çekiyor.
         gereken sosyal hizmet, Türkiye’de sosyal çalışma
         mesleği ve disiplinini tanımlamak üzere                  Teorik bölümlerden ikincisi ise okurların karşısına
         kullanıldığından mesleğin uluslararası tanımından        iletişim disiplininin önemli konularından olan medya
         uzaklaşılıyor ve kamuoyunun mesleğe/disipline dair       ve temsil başlıklarını çıkarıyor. Bu kapsamda

         algısında karışıklık yaratacak bir durum ortaya çıkıyor.  medyanın kamuoyuna aktardığı içerik, “mesaj” olarak
         Mesleğin ismine dair bu muğlaklık, toplumsal             tanımlanırken; medyanın ilettiği mesajlar ile dünya
         kabulünün önündeki engellerden biri olarak görülüyor.    hakkında anlamlar üretmesi de “temsil” kavramının
                                                                  temelini oluşturuyor. Medya aktardığı mesajlar ile
         Sosyal çalışmanın ideolojik yönünün (rolünün)            insanlara ideolojik çerçeveler sunarak insanların
         tartışıldığı başlık da mesleğe ve disipline dair         algılarını ve dünya görüşünü etkiliyor. Medyanın
         alternatif ve düşündürücü bir bakış açısı sunuyor. Bu    ürettiği anlamların ve çizdiği çerçevelerin egemen

         başlık altında sosyal çalışmanın sanayi devrimi          ideoloji doğrultusunda şekillendiği vurgusu ise
         sonrasında liberal ekonomik yapılanmanın                 konunun ideolojik bağlamına vurgu yapıyor. Medyanın


                SAYFA 66 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SOSYAL ÇALIŞMA KİTAPLIĞI • ARALIK 2021
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72