Page 31 - 13. SAYI EYLÜL
P. 31

SAYFA 30 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • EYLÜL 2021
     Islahhanelerde sınıf atlamak için sınavlar yapılmış,     -Islahhaneler, üçüncü aşama olarak, kendisinden sonra
     çocukların teorik bilgilere sahip olmasının yanısıra     kurulan Darüleytam, Darülaceze, Darüşşafaka, Dar-ül
     çalıştığı işkolunda başarılı olma koşulu aranmıştır.     Hayr-ı Ali ve Himaye-i Etfal Cemiyeti gibi kuruluşlara örnek
     Mezuniyet şenliklilerine, devletin ileri gelenleri, yörenin  olmasıdır.
     ileri gelen esnafları ve halk davet edilmiş, gelen
     konuklar ağırlanmış, değişik işkollarında yarışmalar     Sonuç ve Değerlendirilme
     düzenlenmiştir. Islahhanelerde ordunun ihtiyacı olan
     malzemelerin üretimi sağlanmış olup, bu durum
     ıslahhaneler için bir gelir kapısı olmuş, buradan elde   Sosyal hizmet tarihinin anıtsal kurumlarından birisi olan
     edilen gelirlerin bir kısmının çocukların mezuniyeti     ıslahhaneler, Kırım Harbi sonrasında yaşanan göçlerde
     sonrası dükkân açmaları için kredi olarak                korunmaya muhtaç çocukların sayısının artması sonucu
     kullandırılmıştır.                                       zorunluluktan ortaya çıkmıştır.
     Islahhaneler tarihsel süreç içerisinde korunmaya         Sosyal, siyasal ve ekonomik yapının zorladığı bölge, Mithat
     muhtaç çocukların yetiştirilmeleri ve meslek sahibi      Paşanın akılcı yönetimiyle başta eğitim, güvenlik, sanayi
     yapılmaları açısından çok önemli görevler üstlenmiş ve   üretimi, deniz yolları, bankacılık ve ıslahhaneler
     döneminin korunmaya muhtaç çocuklar alanındaki           konularında büyük aşama kaydetmiş ve bölgenin
     birçok ilki başlatmıştır. Islahhanelerin idari personeli ve  kalkınması yönünde önemli gelişmeler kaydetmiştir. Mithat
     çocuklara hizmet verecek personelin birbirinden          Paşa “Tuna Gazetesi”ni Osmanlıca ve Bulgarca
     ayrılması, bütçeleme sisteminin oluşturulması, özellikle  yayınlayarak halkla ilişkiler ve iletişim konusunda
     bağ, bahçe, hamam, han ve benzeri gelirlerle sürekli bir  döneminin en önemli reformuna imza atmıştır. Tuna
     gelirin sağlanması, yöresel üretim özelliklerinin        gazetesi ile halka ulaşılmış ve yapılan işler doğru
     seçilmesi, devlet tarafından destek sağlanması,          mesajlarla halka aktarılmıştır.
     ordunun ihtiyaçlarının buralardan sağlanması,            Mithat Paşa’nın Tuna Valiliği sırasında korunmaya muhtaç
     çocukların eğitimlerinin yanısıra mesleki                çocuklara yönelik olarak açtığı Niş Islahhanesi (1863) bu
     rehabilitasyonlarının sağlanarak el becerilerine uygun   alanda birçok ilki beraberinde getirmiştir. Beş yıllık bir
     mesleklere yönlendirilmesi, işleyişle ilgili bir         eğitim veren Islahhaneler çocuklara öğrenimin yanısıra
     nizamnamenin yapılması, eğitimde ödül ve ceza            mesleki eğitim vermiştir. Demircilik, marangozluk, terzilik,
     yönteminin belirlenmesi, halkla bütünleşmesi,            gümüş işlemeciliği, ayakkabıcılık, dökümcülük vb. birçok
     ıslahhanelerin artıları arasında yer almıştır.           işkolunda çocukların meslek edinmelerini sağlayarak,
                                                              saygın bir vatandaş olarak toplumda yer almaları

     Tarihsel süreç incelendiğinde ıslahhanelerin             konusunda desteklenmiştir. Uygulamanın başarısı üzerine
     gelişimleri literatürde üç aşamalı olarak ele            İmparatorluğun birçok bölgesinde (Bursa, İzmir, Erzurum,
                                                              Diyarbakır, Bağdat, Selanik, Şam, Trablusgarp, Prezin,
     alınmaktadır.                                            Üsküp, vb) ıslahhaneler açılmıştır.
                                                              Kışla tipi bakımın ilk örnekleri arasında yer alan
     -1863-1880 dönemi ıslahhaneler Osmanlı                   islahhaneler, sosyal hizmet tarihinde önemli kilometre
     coğrafyasının değişik yörelerinde açılmış ve işleyişi,   taşlarından birisini oluşturmuştur. Nizamnamesi (tüzüğü),
     üretimi ve eğitimiyle, korunmaya muhtaç çocukların       işleyişi, personel kadrosu, üreticiliği, çocuğun hayata
     barınmasında önemli görevler üstlenmiştir.               hazırlanması, ceza ve ödül yönteminin uygulanması gibi
     -1890 yılları sonrasında Sanayi Mektebi adını almışlar   birçok unsuru sistematik bir şekilde yerine oturtmuştur.
     ve sayısal olarak ülkenin tüm yörelerinde açılmaya
     başlanmıştır. İzmir Islahhanesi 1879-1881 yılları        Islahhane sistemi kendisinde sonra açılan birçok sosyal
     arasında İzmir Mekteb-i Sanayisi, 1891 yılında ise İzmir  hizmet kurumunun temel yapısını oluşumunda örnek
     Hamidiye Mekteb-i Sanayisi olarak adlandırılmıştır. II.  olarak, önemli bir tarihsel misyon üstlenmiştir.
     Abdülhamid döneminde “Hamidiye" isimlerinin
     kullanıldığını ve padişahın çocuklarla ilgilendiğini
     görüyoruz. İzmir Sanayi mektebinde kurulan Mızıka
     Bölümü öğrencileri Saray’da konser vermiş ve Padişah
     tarafından ödüllendirilmişlerdir.


                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36