Page 9 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 9
SAYFA 8 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021
UZAKTAN EĞİTİM ya da AÇIK ÖĞRETİM; Öğrenciler Eğitim ve öğretim müredatında akademik eğitimin içinde
ile öğretim üyelerinin gerek mekan ve gerekse zaman birinci sınıftan itibaren uygulama başlar. Sosyal hizmet
bakımından birbirlerinden uzak oldukları bir eğitim kuruluşları program dahilinde ziyaret edilerek tanınır. İkinci
öğretim modelidir. Uzaktan eğitimde öğrencilerin sınıfta sosyal hizmet kuruluşlarında sosyal grup çalışması,
derslere devam etmeleri ve katılma zorunluluğu üçüncü sınıfta sosyal kişisel çalışma, dördüncü sınıfta
bulunmaktadır. Açıköğretimde ise öğrencilerin devam toplum örgütlenmesi ya da toplum kalkınması stajı yapılır.
ve katılım zorunluluğu da yoktur. (Böyle bir ortam ve
yapılanma da yoktur.) Uygulamalar sürecinde her öğrencinin okulda ilgili bir
akademisyen danışmanı, uygulama yaptığı kuruluşta bir
Sosyal hizmet alanında profesyonel eleman olarak yöneticisi olur. Yapılan çalışmalar takvime ve sürece bağlı
çalışan sosyal hizmet uzmanları, ülkemizde olarak raporlanır. Gerek devam çizelgesi gerekse durum ve
üniversitelerde lisans eğitimi alırlar. Hacettepe süreç raporları önemli kayıtlardır. Yönetici ve danışman ile
Üniversitesi, Başkent Üniversitesi gibi. Ancak yapılan haftalık toplantılarda stajiyer eksiklerini, güclü
okullaşmanın plansız ve ciddiyetten uzak bir şekilde yönlerini, hatalarını, sorunlarını ve çözüm yollarını bulma
çoğalması karmaşası içinde yeterli akademisyen konularını paylaşarak çalışmalarına yön verir. Yatılı ve
kadroları oluşturulmadan açılan sosyal hizmet gündüzlü kuruluşlar, köyler, gecekondu bölgeleri,
bölümlerinde mesleğin genel ilkeleri doğrultusunda mahalleler staj alanlarıdır. Staj sonunda kuruluştaki
herhangi bir birliktelik bulunmamaktadır. yöneticinin ve akademik danışmanın kanaatleri
doğrultusunda başarı notu verilir. Uygulamadan geçerli not
Kısaca olması gereken müfredatın uygulama ile ilgili bir almak büyük önem taşır. Çünkü geçersiz uygulama notu
kaç özelliği uzaktan ya da açık öğretim yolu ile sosyal sınıf tekrarını gerektirir.
hizmet eğitiminin olamayacağına açıklık getirecektir.
Sosyal araştırma, sosyometrik metot uygulamaları,
mezuniyet tezi gibi konularda mutlaka bir akademik
danışman olmak durumundadır. İyi bir profesyonel
elemanın temel bilgi, deneyim edinmesi, mesleki davranış
kalıpları kazanması, alanı özümsemesi, ehliyet ve liyakat
sahibi olabilmesi ancak ciddi bir akademik eğitim ve
öğretimle mümkündür.
Sonuç olarak uzaktan ya da açık eğitim öğretim ile
yukarıda belirtilen nitelikte donanıma sahip kariyer sahibi
profesyonel meslek elemanı yetiştirmek mümkün değildir.
Bazı üniversitelerin sosyal hizmet eğitimi veren
bölümlerinin gerek müfredat ve gerekse akademik
kadrolarının yetersiz olduğu görülmektedir.
Bu nedenle açık öğretim ya da uzaktan eğitim yoluyla
Pratisyen sosyal hizmet uzmanı (sosyal hizmet sosyal hizmet eğitimi veren bölümlerin yeterli akademisyen
mütehassısı) yetiştirmek üzere ABD modeli örnek kadroları oluşturarak devam zorunluluğu ve uygulamalı
alınarak lisans düzeyinde dört yıl eğitim ve öğretim olan eğitime dönüştürülmeleri isabetli olacaktır.
veren ilk kurum Sosyal Hizmetler Akademisi'dir. Konuyu gündeme getirerek kamuoyu oluşturulmasına
Ankara'da 1960 yılında açılan Akademide eğitim- çalışan meslek örgütümüzün gayretleri değerlidir. Ancak bu
öğretim başlangıçta yurt dışından (ABD, Pakistan v.b.) konuda Hacettepe Üniversitesi ve Başkent Üniversitesi
sosyal hizmet alanında kariyer sahibi öğretim sosyal hizmet bölümü akademisyenlerinin bu konuda görüş
elemanları takviyesi ile başlamıştır. bildirmeleri yetki alanlarına girmektedir. Dileğimiz mesleki
destek vermeleridir.
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R