Page 11 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 11
SAYFA 10 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021
akademik disiplindir. Sosyal adalet, insan hakları, daha da artırılarak devam etti. Üniversite seçme
müşterek sorumluluk ve farklılıklara saygı sosyal sınavında belirli sosyal puanın (bizim dönemimizde
hizmetin merkezindedir. Sosyal hizmet teorileri, sosyal 300’dü) üzerinde olan 300 öğrencinin başvurusu
bilimler, beşeri bilimler ve yerel bilgi ile desteklenir, akademik jüri tarafından test ve mülakat sonucu
sosyal hizmet yaşam zorlukları ile baş etme ve iyilik değerlendirilerek sosyal hizmet mesleğinin kriterlerine
halini geliştirmede yapılar ve insanlarla yürütülmektedir. uygun özellikleri taşıyan öğrenciler kabul edilirdi. Bu
yazılı ve mülakat sınavında öğrencilerin özellikle
“Sosyal hizmet bireylerin ve grupların topluma daha iyi dezavantajlı kişilerle çalışma yapabilecek psikolojik,
adaptasyonu için yardım etmenin sistematik yoludur. sosyal ve toplumsal duyarlılığa sahip olup olmadıkları
Sosyal hizmet uzmanı müracaatçıların iç kaynaklarını incelenerek kabulleri sağlanırdı. Bizim dönemimizde
geliştirmeleri ve mobilize olmaları için müracaatçılarla (1972 yılında girmiştim) mezun olanlara da sosyal
hizmet mütehassısı diploması verildi. İleriki yıllarda
birlikte çalışır, gerekirse, çevrede değişim sağlamak sosyal hizmet uzmanı olarak unvan değiştirildi. Prof. Dr.
için dış kaynaklardan destek alır. Sosyal hizmet uzmanı Emre Kongar 1967-1968 öğretim döneminde Hacettepe
insanlarla çalışan diğer meslek elamanları ile de sıkı bir Üniversitesi’nde ‘Sosyal Çalışma Yüksekokulu’nu
ilişki içerisindedir. Sosyal hizmet uzmanlarının almış kurmuştur. Belirli sosyal puana sahip öğrencilerin tercih
oldukları akademik eğitim bilgilerine dayalı olarak edildiği bu bölümden mezun olanlarda sosyal çalışmacı
sosyolojiyi, psikolojiyi, tarihi, tıbbı, antropolojiyi de olarak mezun olduktan sonra sahada çalışmaya
mesleki çalışmalarında kullanabilecek seviyede başladılar. Sosyal Hizmetler Akademisinden ve
bilmektedirler. Hacettepe’den mezun olan meslektaşlarımız okula
kabullerindeki mesleğe yatkınlık yanında dört yıl süresi
“Sosyal hizmet mesleği sosyal değişimi, insan içerisinde almış oldukları teorik dersler yanında her yıl
ilişkilerinde sorun çözmeyi ve insanların esenliğini yapılan uygulamalı çalışmalar neticesinde mezun olanlar
arttırmak için (onların) güçlendirilmesini (ekonomik, toplumda çok başarılı hizmetlere imza attılar. İkinci
politik, sosyal, eğitimsel, cinsiyet ya da ruhsal sınıftan itibaren teorik eğitimler yanında üç ay süren
yönlerden birey ve toplumları geliştiren) ve uygulamalı eğitimle grup çalışması, üçüncü sınıfta kişisel,
özgürlüklerini destekler. İnsanların çevreleri ile dördüncü sınıfta da toplum kalkınması çalışmaları
etkileşimlerinde insan davranışları ve sosyal sistem yapılarak eğitim tamamlanırdı. Bu uygulama çalışmaları
teorilerini, sosyal hizmet müdahalelerini kullanır. İnsan bir hocanın nezaretinde yapılırdı. Her hafta sonu
hakları ve sosyal adalet prensipleri sosyal hizmette öğrenciler uygulama hocaları ile görüşme yaparak
esastır.” yaptıkları çalışmaları ve yazdıkları raporları (sosyal
Ulusal ve uluslararası sosyal hizmet tanımına ve sosyal
hizmet uzmanlarının çalışma programlarına baktığımız
zaman sosyal hizmetin uygulamalı bir meslek olduğunu
hemen görmekteyiz. Sosyal hizmet uzmanı
meslektaşımız Turgay Çavuşoğlu’nun kaleme aldığı
Sosyal Hizmetler Tarihinde "Kilometre Taşları"
kitabında belirttiği gibi sosyal hizmet mesleği ülkemizde
1959 yılında Sosyal Hizmet Enstitüsü’nün kurulması
akabinde 1961 yılında Sağlık Bakanlığına bağlı “Sosyal
Hizmetler Akademisi kurularak eşit sayıda kız, erkek
öğrenci seçilerek alınmaya başlandı. İlk açıldığında 20
kız 20 erkek olan sayı ileriki yıllarda 25’e daha sonra
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R