Page 14 - SHMA 12. SAYI HAZİRAN
P. 14

SAYFA 13 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • HAZİRAN 2021


      • Yaşlılara yönelik olarak; kurum bakımı, sağlık yardımı,  Sonuç olarak, günümüzde belediyecilik anlayışı hızlı bir
      teknik malzeme sağlanması ve ihtiyaca yönelik mekânsal     değişim göstermektedir. Eskiden olduğu gibi yol, su, elektrik,
      düzenlemeler, gıda, giyim, yakacak ve ulaşım               ulaşım, çöp toplama gibi hizmetlerin yanında “sosyal nitelikli
      hizmetlerinden yararlanmaya yönelik ayni ve nakdi          işler” giderek önem kazanmakta, belediye bütçeleri de bu
      yardımlar, çeşitli sosyal-kültürel faaliyetler             doğrultuda şekillenmektedir. Yakın zamana kadar önemsiz
      gerçekleştirilmesi,                                        görünen sosyal belediyecilik anlayışı günümüzde en önemli
      • Özürlülere yönelik olarak; fizik tedavi ve rehabilitasyon  alan olarak kendini göstermektedir.
      merkezlerinde tedavi ve bakım hizmetleri, günlük yaşamı    Ancak, yasal çerçevede sosyal ve kültürel hizmetler açısından
      kolaylaştırmaya yönelik mekânsal düzenlemeler, teknik      geniş bir çerçeve çizilen yerel yönetimlerin, öncelikle bu
      malzeme yardımı, gıda, giyim, yakacak ve ulaşım            görevin tanımını ve içeriğini tam olarak anlamaları
      hizmetlerinden yararlanmaya yönelik ayni ve nakdi          gerekmektedir. Mevcut duruma bakıldığında ise birçok yerel
      yardımlar, meslek ve iş edindirme kursları, çeşitli sosyal-  yönetim kadrolarında bu işin içeriğini tam olarak
      kültürel faaliyetler,                                      kavrayamayanlar bulunmaktadır. Sosyal hizmetlere önem
      • Yetişkinlere ve muhtaç ailelere yönelik olarak; ayni ve  veren, sorumluluk alanındaki halka dokunmasını bilen
      nakdi yardımlar, fakir ve çok çocuklu aileleri desteklemeye  yönetimler başarılı olmakta, o yerleşim biriminde yaşayanların
      yönelik yardımlar, aile eğitim merkezleri yapımı gibi      mutluluk oranları giderek yükselmektedir. Bu durum toplumsal
      hizmetler.                                                 barışın ve huzurun sağlanmasında önemli bir atlama noktası
                                                                 oluşturmaktadır.
      Bununla beraber, birden fazla toplumsal kesimin aynı       Sosyal hizmet anlayışı içinde muhtaçlara, daimî-dönemsel ayni
      anda yararlanacağı hizmetler de verilebilir. Toplumun      ya da nakdi yardım yapmak yerel yönetimlerin ilk akla gelen
      çalışmayan, çalışamayan veya çalışıp da bir meslek veya    yöntem olmak yerine, değişik yöntemlerle toplumda bu
      sanatı öğrenmek isteyen kesimlerinin tümüne birden         kesimleri olabildiğince daraltmak birinci öncelik olmalıdır. Yine,
      yönelik olan “meslek ve beceri kazandırma” kursları buna   sosyal hizmet sadece toplumda belirli kesimlere yönelik
      bir örnektir. Bu bağlamda ev hanımları, okumamış genç      faaliyetler olmaktan çıkarılıp tüm topluma mal edilebilir hale
      kızlar, işsiz gençler ve engelliler bu tür etkinliklere    getirilmelidir. Ancak bu yolla bu hizmetlerden faydalanacak
      katılarak, hem bir meslek veya beceri kazanabilmekteler,   yerel halkın algılama ve faydalanma düzeyi yükselecektir.
      hem de yeni bir sosyal çevreye katılıp                     Elbette burada ilk eğitilmesi ve bilgilendirilmesi gerekenler en
      sosyalleşebilmektedirler[6].                               üstten en alt kademelere kadar yerel yönetim kadrolarıdır. Aksi
      Görüldüğü üzere, 5393 ve 5216 sayılı yasalar, bireylerin   durumda sosyal belediyecilik hizmeti anlamını bulamamakta,
      sosyal ihtiyaçlarının karşılanması ve sosyal sorunlarının  bu hizmetler gösterişten öte gidememektedir.
      çözülmesi konularında belediyelere oldukça önemli ve
      geniş bir yelpazede yetki-görev yüklemişlerdir. Bu yasal   Kaynaklar:
      dayanak, belediyelerin “sosyal belediye” yönlerini         [1] NEGİZ, Nilüfer, (2011) SDÜ İktisadi ve İdari Bilimler
      güçlendiren önemli bir araçtır. Yasal çerçevesiyle         Fakültesi Dergisi, Isparta, C.16, S.2, s.323-341
      böylesine görev, yetki ve sorumluluğu üstlenen yerel       [2] ATEŞ, Hamza, (2009), “Sosyal Belediyecilik”, Çerçeve
      yönetimler içinde bu hizmetleri yoğun olarak büyükşehir    Dergisi, ss.88-95
      belediyeleri bünyelerinde görmek, konunun sadece yasal     [3] SEYYAR, Ali, (2002), Sosyal Siyaset Terimleri
      çerçeveyle değil hem mali anlamda hem de konuya            (Ansiklopedik Sözlük), Beta Basım Yayım, İstanbul.
      verilen önemle de ilişkili olduğunu akla getirmektedir.    [4] ÖKSÜZ, Ömer, (2007), “Yerel Yönetimlerimizin Çoğu, Alt
                                                                 Yapı Açısından Yerel Sosyal Politikalar Uygulamaya Hazır ve
                                                                 Müsait Değil”, Sosyal Politikalar Dergisi, S:2, Kış, ss.88-90
                                                                 [5] TOPRAK Düriye, ŞATAF Ceyda (2009), “Türkiye’de Yerel
                                                                 Yönetimler Reformu Çerçevesinde Sosyal Belediyecilik
                                                                 Yaklaşımı”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, C.I, S.I, ss.11-24
                                                                 [6] ATEŞ, Hamza, (2009), “Sosyal Belediyecilik”, Çerçeve
                                                                 Dergisi, ss.88- 95,









                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19