Page 39 - 13. SAYI EYLÜL
P. 39

SERBEST YAZI









     YAŞLILIĞA DEĞER


     KATAN PROJE: 60+

     TAZELENME


     ÜNİVERSİTELERİ                                             *  Prof. Dr. İsma l Tufan, Osnabrück Ün vers tes

                                                                  Vetcha Fakültes  Gerontoloj  Bölümü'nü b t rd  ve
                                                                  uzun yıllar Almanya'da yaşadı. Ps koloj , ps koterap
                                                                  ve pedagoj  eğ t m  aldı. 2006 yılında Akden z

            PROF. DR. İSMAİL TUFAN*                               Ün vers tes  bünyes nde Türk ye'n n  lk gerontoloj
                                                                  bölümünü kurdu. Aydın Naz ll , İzm r, Ordu, D nar,
                                                                  Antalya’da demans ve Alzhe mer hastaları  ç n  lk
                                                                  bakım model n  hayata geç rd . Bu çalışmalarının
                                                                  sonucunda Tufan Çark Model n  gel şt rd . Naz ll 'de,
     Eğitim, farklı yönlerden yorumlanabilir. İnsan ruhunun       Türk ye İler  Yaş Araştırma ve Uygulama Merkez 'n
     beden gibi eğitilebileceği, manevi çaba ile her insanın      kurdu. Türk ye’de yaşam boyu eğ t m  destekleyen
     kendini inşa edebileceği ve ilahi olana uyum                  lk üçüncü yaş ün vers te model  60+ Tazelenme
     sağlayabileceği, Platon tarafından belgelenen eski bir       Ün vers tes ’n  kurdu. Park nson hasta ve hasta
     inançtır. “Cultura animi” Cicero'nun kullandığı terimdir     yakınlarına yönel k hayata geç r len Antalya
     ve insanın ruhunu tarlaya benzetir. Verimli bir tarlanın     Park nson Okulu’nda b l msel danışmanlık yaptı.
     meyve vermesi gerekiyorsa, ekime ihtiyacı vardır.            Avusturya UMIT Ün vers tes ’nde Gerontoloj
     Ahlaki kavram olarak eğitimin amacı, insanı hayvani          alanında uluslararası profesörlük yetk s n
     cesaretsizliğinden kurtarmak, ilgilerini nesnelleştirmek     (hab l tasyon) almaya hak kazandı. TÜBİTAK
     ve farklılaştırmak, böylece sevinç ve acı yeteneklerini      tarafından desteklenen Türk ye Gerontoloj  Atlası
     geliştirmektir. Eğitimde 18. Yüzyıl’da başlayan              araştırmasını yürüten Prof. Dr. İsma l Tufan, hâlen
     sekülerleşmeye kadar bilimselliğin dışına itilen, dinsel     Akden z Ün vers tes  Gerontoloj  Bölümü öğret m
     veya sözde dinsel anlamlarla donatılan bilim                 üyes d r.
     kavramından hareket edilmiştir; o dönemde
     eğitimden, “insandaki insanı yaratma” çabaları
     anlaşılmıştır. Bu anlamıyla eğitim bugün de bazı        Türkiye’de genel olarak eğitim sorunlu bir alandır ve yaşlı
     kültür ve toplumlarda rol oynamaktadır. Biz ise eğitimi  eğitimi 60+Tazelenme Üniversitesi kurulana dek tümüyle
     gençlere kendi çıkarlarını temsil etmeyi öğretme        ihmal edilmiştir. Ömür boyu gelişme olanağı sunulmayan
     görevi olarak kabul ediyoruz. Halbuki çok daha          yaşlılardan sorumluluk üstlenmeleri de hiç talep
     önemli olan temel bir görevi vardır: İnsanlara, ilgi    edilmemiştir. Yaşlıların gelişim potansiyeli dikkate
     duymayı öğretmek. Çünkü sırf çıkarlarını temsil         alınmamış, ömür boyu öğrenmenin ardında yatan çağrılar
     etmeyi öğrenen, ama kendisinden farklı hiçbir şeyle     anlaşılamamıştır: Merak duygusu, öğrenmenin ve eğitimin
     ilgilenmeyen bir insanın mutlu olma şansı azdır. Bu,    her zaman bir parçasıdır. Platon, bilgi ve eğitim
     başarılı yaşamın vazgeçilmez unsuru olarak kabul        kavramlarının önüne merak deneyimini koyar. Merak
     edilirse, eğitim, içimizdeki ilgilerin nesnel olarak    duygusunun, yeniliklere ve başkalıklara açık olmayı, içsel
     ortaya çıkarılmasıdır.                                  büyümeyi sağladığını kabul eder. Eğitim, insanın kendisiyle


                             SAYFA 38  • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SERBEST YAZI • EYLÜL 2021
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44