Page 42 - 13. SAYI EYLÜL
P. 42
60+Tazlenme Üniversitesi’nin amacı ise tam olarak ne anlama geldiğini söylemek, genel bir tanımını
yaşlı başlı insanları yeniden “okullu vermek mümkün değildir. Avrupa Birliği (AB) kişisel, sivil,
yapmak” değildir. Amaç, çalışma sosyal veya istihdam perspektifi içinde bilgi, beceri ve
yetkinliklerin geliştirilmesine hizmet eden öğrenme girişimleri
yaşamından sonraki süreci bireyin olarak tanımlamakta ve ömür boyu öğrenme ihtiyaçlarının
isteklerine göre şekillendirebilmesini karşılanması gerektiğini vurgulamaktadır.
sağlamak ve desteklemektir.
Her yaşam döneminde, potansiyel beceri ve yeteneklere
Bu anlamıyla eğitim “yaşlanmanın insanlaştırılması” sahip olan insan yeterliliklerinden tamamıyla arınmış bir
olarak kabul edilebilir. Yaşlı kişilerin inisiyatifi ile tüm varlık haline gelmez. 60+Tazelenme Üniversitesi
yaşam alanlarında, angajman, etkileşim ve yaşama yaşlanmaya bağlı kayıpları önleme veya geciktirmeye, diğer
uygunluk, yaşlıların eğitimi ile başarılabilir. Yaşlılıkta taraftan gelişim potansiyelini aktifleştirmeye yönelik bir
eğitimin kurumlara bağlı olması gerekmez. Yaşlılar eğitim modelidir. Önleme, geciktirme ve aktifleştirme
tarafından tasarlanabilir ve bireysel sorumluluk hedeflerine erişebilmek için birbirine paralel iki yoldan
gerektiren bir süreç olarak da kavranabilir. Bu yüzden yürümektedir: Bir taraftan yaşlı yetişkinlere teorik bilgi
kesintisiz devam eder, hiçbir zaman eğitimin dışında aktarmaktadır, diğer taraftan uygulamalı dersler ile yeni
değilizdir. beceri ve yetenek kazanmalarını sağlamaktadır. Kadınlara
“evde tamirat”, erkeklere “kazak örme” ve “yemek pişirme”
Yaşam süresi uzarken, insanın toplam ömrünün ufak dersleri verilmektedir.
bir bölümünü eğitime ayırması büyük bir çelişki olarak
görünmektedir. Bunun başlıca sebebi bilginin okul 60+Tazelenme Üniversitesi’nin amaç ve hedefleri birey ve
eğitimi ile sınırlı tutulmasıdır. Oysa bilgi, okul eğitiminin çevre interaksiyonu ile ilişkilidir. Eğitimi, yaşlanma ve
sınırlarını aşan anlam ve eylemler ile ilişkilidir. Ömür yaşlılığa bir gerontolojik intervensiyon olarak tanımlamakta
boyu öğrenme olanağında bunun iyice belirginleştiğine ve çevrenin önemini vurgulayarak, çevrenin bireyi ve bireyin
şahit oluruz. Bugünkü olanakları da göz önüne alınca, çevreyi değiştirme potansiyellerini harekete geçirmeye
eğitimi, çocukluk ve gençlik dönemleri ile çalışmaktadır. Bu yüzden bireysel ve toplumsal gelişmenin
sınırlandırmanın anlamsızlığı kendiliğinden ortaya adreslerinden biri olarak da kabul edilebilir. Çevreye açık ve
çıkmaktadır. hedefleri olan sosyal yapısında işbölümü ve sorumluluk
hiyerarşisi vardır. 60+Tazelenme Üniversitesi’nin temel
Ömür boyu öğrenme yeni bir kavram değildir, ama amacı yaşlıların keşfedilmemiş yeteneklerini bulmak ve
önemi artmaktadır. Teknolojik, endüstriyel ve sosyal geliştirmek değildir. Aksine mevcut yeteneklerini
gelişmelerden kaynaklanan değişimlerin etkisi farklı korumalarını ve kendilerine ve topluma faydalı olacak
yaşam alanlarında o denli artmıştır ki, her yaşta şekilde bunları kullanmalarını sağlamaktır.
devamlı uyum sağlayabilmek, varoluşsal bir zorunluluk
haline gelmiştir. İnsanın yaşamındaki yeni kırılma
durumları, yeni zorluklara vesile olmaktadır. Ama
insanlar genellikle davranış biçimlerini değiştirmez. Bu,
onları çaresiz ve görünüşte aşılmaz zorluklarla karşı
karşıya gibi gösterir. Bunun üstesinden biyografiye
refakat eden öğrenme anlayışı ile gelinebilir, katı
davranış kalıpları parçalanabilir, sosyal gelişim bir fırsat
olarak kavranabilir.
Ömür boyu öğrenme ilk defa 1960’lı yıllarda eğitim
politikası ve eğitim sisteminin yapısal reformu ile ilişkili
tartışmalarda birçok Avrupa ülkesinde tanıtılmıştır.
Ömür boyu öğrenmeye yapılan referanslara rağmen
SAYFA 41 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SERBEST YAZI • EYLÜL 2021