Page 42 - 13. SAYI EYLÜL
P. 42

60+Tazlenme Üniversitesi’nin amacı ise                   tam olarak ne anlama geldiğini söylemek, genel bir tanımını
     yaşlı başlı insanları yeniden “okullu                    vermek mümkün değildir. Avrupa Birliği (AB) kişisel, sivil,
     yapmak” değildir. Amaç, çalışma                          sosyal veya istihdam perspektifi içinde bilgi, beceri ve
                                                              yetkinliklerin geliştirilmesine hizmet eden öğrenme girişimleri
     yaşamından sonraki süreci bireyin                        olarak tanımlamakta ve ömür boyu öğrenme ihtiyaçlarının

     isteklerine göre şekillendirebilmesini                   karşılanması gerektiğini vurgulamaktadır.
     sağlamak ve desteklemektir.
                                                              Her yaşam döneminde, potansiyel beceri ve yeteneklere
     Bu anlamıyla eğitim “yaşlanmanın insanlaştırılması”      sahip olan insan yeterliliklerinden tamamıyla arınmış bir
     olarak kabul edilebilir. Yaşlı kişilerin inisiyatifi ile tüm  varlık haline gelmez. 60+Tazelenme Üniversitesi
     yaşam alanlarında, angajman, etkileşim ve yaşama         yaşlanmaya bağlı kayıpları önleme veya geciktirmeye, diğer
     uygunluk, yaşlıların eğitimi ile başarılabilir. Yaşlılıkta  taraftan gelişim potansiyelini aktifleştirmeye yönelik bir
     eğitimin kurumlara bağlı olması gerekmez. Yaşlılar       eğitim modelidir. Önleme, geciktirme ve aktifleştirme
     tarafından tasarlanabilir ve bireysel sorumluluk         hedeflerine erişebilmek için birbirine paralel iki yoldan
     gerektiren bir süreç olarak da kavranabilir. Bu yüzden   yürümektedir: Bir taraftan yaşlı yetişkinlere teorik bilgi
     kesintisiz devam eder, hiçbir zaman eğitimin dışında     aktarmaktadır, diğer taraftan uygulamalı dersler ile yeni
     değilizdir.                                              beceri ve yetenek kazanmalarını sağlamaktadır. Kadınlara
                                                              “evde tamirat”, erkeklere “kazak örme” ve “yemek pişirme”
     Yaşam süresi uzarken, insanın toplam ömrünün ufak        dersleri verilmektedir.
     bir bölümünü eğitime ayırması büyük bir çelişki olarak
     görünmektedir. Bunun başlıca sebebi bilginin okul        60+Tazelenme Üniversitesi’nin amaç ve hedefleri birey ve
     eğitimi ile sınırlı tutulmasıdır. Oysa bilgi, okul eğitiminin  çevre interaksiyonu ile ilişkilidir. Eğitimi, yaşlanma ve
     sınırlarını aşan anlam ve eylemler ile ilişkilidir. Ömür  yaşlılığa bir gerontolojik intervensiyon olarak tanımlamakta
     boyu öğrenme olanağında bunun iyice belirginleştiğine    ve çevrenin önemini vurgulayarak, çevrenin bireyi ve bireyin
     şahit oluruz. Bugünkü olanakları da göz önüne alınca,    çevreyi değiştirme potansiyellerini harekete geçirmeye
     eğitimi, çocukluk ve gençlik dönemleri ile               çalışmaktadır. Bu yüzden bireysel ve toplumsal gelişmenin
     sınırlandırmanın anlamsızlığı kendiliğinden ortaya       adreslerinden biri olarak da kabul edilebilir. Çevreye açık ve
     çıkmaktadır.                                             hedefleri olan sosyal yapısında işbölümü ve sorumluluk
                                                              hiyerarşisi vardır. 60+Tazelenme Üniversitesi’nin temel
     Ömür boyu öğrenme yeni bir kavram değildir, ama          amacı yaşlıların keşfedilmemiş yeteneklerini bulmak ve
     önemi artmaktadır. Teknolojik, endüstriyel ve sosyal     geliştirmek değildir. Aksine mevcut yeteneklerini
     gelişmelerden kaynaklanan değişimlerin etkisi farklı     korumalarını ve kendilerine ve topluma faydalı olacak
     yaşam alanlarında o denli artmıştır ki, her yaşta        şekilde bunları kullanmalarını sağlamaktır.
     devamlı uyum sağlayabilmek, varoluşsal bir zorunluluk
     haline gelmiştir. İnsanın yaşamındaki yeni kırılma
     durumları, yeni zorluklara vesile olmaktadır. Ama
     insanlar genellikle davranış biçimlerini değiştirmez. Bu,
     onları çaresiz ve görünüşte aşılmaz zorluklarla karşı
     karşıya gibi gösterir. Bunun üstesinden biyografiye
     refakat eden öğrenme anlayışı ile gelinebilir, katı
     davranış kalıpları parçalanabilir, sosyal gelişim bir fırsat
     olarak kavranabilir.

     Ömür boyu öğrenme ilk defa 1960’lı yıllarda eğitim
     politikası ve eğitim sisteminin yapısal reformu ile ilişkili
     tartışmalarda birçok Avrupa ülkesinde tanıtılmıştır.
     Ömür boyu öğrenmeye yapılan referanslara rağmen



                         SAYFA 41 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SERBEST YAZI • EYLÜL 2021
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47