Page 40 - 13. SAYI EYLÜL
P. 40
ilgilenmesi, kendisi için tüm yaptıklarıdır. Diğerleri yaşlılığın üstesinden gelinmesi ile bağlantılı hedeflere
sadece öğretir, ama yalnızca kendi kendimizi yönelik eğitim programı ile çalışmaktadır. Bireylere, yeni bilgi
eğitebiliriz. ve beceri kazanmanın teorik ve pratik koşullarını
hazırlamaktadır.
60+Tazelenme Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi Gerontoloji Bölümü Başkanı 60+Tazelenme Üniversitesi'nin ilk adımı Nazilli Öğretmen
Prof. Dr. İsmail Tufan'ın önderliğinde yürütülen sosyal Okulu 1961-1978 mezunlarının İsmail Tufan ile buluşması
sorumluluk projesidir. Türkiye’de yaşlılıkta öğrenmeyi sırasında atılmıştır ve 2016’da yaşlıların gönüllü olarak
destekleyen veya engelleyen avantaj ve dezavantajlar katıldığı bir eğitim projesine dönüşmüştür. Her sosyal
göz önüne alınarak 2016 Mayıs’ta pilot proje olarak sorumluluk projesi gibi 60+Tazlenme Üniversitesi de hiçbir
başlamıştır. Pilot projenin başarılı olmasının ardından ticari amaç gütmemektedir. Projeyi aktif olarak desteleyen
Ekim 2016’da yaklaşık 300 öğrenciyle öğretime bütün hocalar gönüllülük ilkesi ile ders vermektedir. Ulusal
başlamıştır. Eğitim sistemine, “ömür boyu öğrenme” ve uluslararası kadrosuyla yaşlı yetişkin eğitiminin
kavramına ekleyerek, “yaşlı yetişkin eğitimi” ile yeni bir Türkiye’deki ilk örneğidir. Sağlık, beslenme, entelektüel
hayat üflemiştir. yeteneklerin geliştirilmesi, spor, iletişim, sanat, müzik, doğa
bilimleri, astroloji ve ezoterizm, aynı zamanda bakım,
Pilot projeden edinilen olumlu tecrübelere rağmen kısa eğlence, istihdam, bilgi ve bilim gibi yeterliliklere yönelik
sürede 60+Tazelenme Üniversitesi’nin gördüğü büyük yaklaşımlardan oluşmaktadır.
ilgi tasarımcısını bile şaşırtmıştır. Tahmin edilemeyen
bu pozitif gelişme, 60+Tazelenme Üniversitesi’nin 60+Tazlenme Üniversitesi’nin eğitim programında takvimsel
kampüs sayısına da etki etmiştir. Bugün Akdeniz yaşın veya yaşlılığı safhalara ayırma türlerinin (genç yaşlı,
Üniversitesi’nin yanısıra, Ege Üniversitesi, Sıtkı orta yaşlı ve ileri yaşlı) önemi yoktur. Önemli olan, yaşlılığın
Koçman Üniversitesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi sosyal ve eğitsel inşasının biyografi ile olan anlamlı
ve Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi kampüslerinde bağlantılarıdır. Hedef, etkili kurumların tanımlama gücüyle
yaşlılara öğrenme, kendini geliştirme ve eğitim yaşlılığın yapılandırılması ve yaşlılığa özgü normallik
olanakları sunulmaktadır. Şimdiye kadar varsayımlarının bireysel ve sosyal öğrenme süreçleri
60+Tazelenme Üniversitesi’ne 17.000’den fazla kişi üzerinden oluşumuna katkı sağlanmasıdır.
başvuru yapmıştır. Her kampüste yaklaşık 1000 kişi
eğitim görmektedir. Eğitim süresi dört yıldır. Eğitim 60+Tazelenme Üniversitesi’nde, eğitim kavramı geniş bir
ücretsizdir. Okuma yazma bilen, yaşı en az 60 olan açıdan tanımlanmıştır. Bireysel eğitim etkinliklerinin objektif
herkese açıktır. Bu yaşla sınırladığı hedef grubuna, olanaklardan ve gereklilikler tarafından belirlendiğini dikkate
bugün edinilen yeni tecrübelere dayanarak “50 ve üzeri almaktadır. Diğer taraftan bireyi yeni bilgi ve tecrübe
yaştaki” kişileri de dahil etmiştir. Yaşlılığa hazırlık ve edinmeye yönlendirmektedir. Bir taraftan yeteneklerini,
becerilerini, tecrübelerini ve bilgi sistemini genişletmektedir.
Diğer taraftan kültürel değerleri, sosyal koşullara
bağlı öncelikleri, sosyal dönüşümü ve toplumsal
gelişmeyi dikkate almaktadır. Bu özellikleriyle diğer
ülkelerdeki yaşlı eğitimi olanaklarından farklıdır.
60+Tazelenme Üniversitesi, Türkiye’de eğitim
sisteminin rakibi değil, aksine onu destekleyen,
gelişmesine katkı sağlayan bir ortak olarak
tanımlanmıştır.
SAYFA 39 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SERBEST YAZI • EYLÜL 2021