Page 23 - SHMA 12. SAYI HAZİRAN
P. 23
ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Yakın zamanda MEB bünyesindeki temel eğitimde orta ve 2020 yılı için yapılan destekler çok yetersizdir. Kaç kurumun
ağır düzeydeki zihinsel engelli öğrenciler için özel alt sınıflar kapandığını ya da kapanmak üzere olduğunu bilmiyoruz.
açılmaktadır. Hafif düzeydeki öğrenciler karma eğitimle
yaşıtlarıyla eğitim görmektedirler. Alt sınıflar Eğer ciddi destekler verilmezse özel eğitim ve rehabilitasyon
yaygınlaştırılmalıdır. Bu sınıflarda görev alacak özel eğitim merkezleri tamamen kapanma tehlikesi ile karşı karşıya kalacaktır.
alan öğretmenlerinin ivedilikle kadroları ile birlikte atamaları
yapılmalıdır. Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde Kurumların bir araya gelerek dernekten fedarasyona geçmeleri
çalışacak özel eğitim alan öğretmeni sayısı yetersizdir. önemli bir adımdır. Özel eğitim dernekleri federasyon olarak ciddi
çalışmalar yürütmektedir.
MEB yılda bir ya da iki kez sınıf öğretmeni mezunlarına 160
saatlik kurslar vererek bu açığı kapatmaya çalışmaktadır. RAM'ların yetki ve sorumlulukları yeniden gözden geçirilmeli,
uygulamadaki hoyratlıklar giderilmelidir. Yeni açılacak özel eğitim
Üniversitelerin çoğunda özel eğitim alan öğretmenliği ve rehabilitasyon merkezleri için kurum açma mevzuatı ülke
bölümleri bulunmamaktadır. Hızla bu bölümler açılmalı, var gerçeklerine uygun olarak ilgili paydaşların da görüşü alınarak
olan üniversitelerdeki öğrenci kontenjanları artırılmalıdır. güncellenmelidir. İllerdeki özel eğitim merkezi sayılarına veriler
Öncelikle nitelikli eğitim kadrosu eksiği giderilmeli, engelli değerlendirilerek il kotası konulmalıdır.
bireylerin eğitim kalitesi (hem örgün eğitimde hem özel
eğitimde) yükseltilmelidir. Özel eğitimlerde aylık ders saati Ülke genelinde merkezi yönetim, yerel yönetim, medya ve
sayısı 8 saatten 12-16 saat arasında artırılmalıdır. Ders saat STK'ların engelli bireylerin toplumsal farkındalıkları adına
ücretlerine her yıl yapılan artış ülkenin ekonomik ve etkinlikler yapmaları teşvik edilmelidir.
enflasyon verilerine göre değil de reel olarak kurumların
ayakta kalabilmesi gözönüne alınarak yapılmalıdır. Örneğin
2020 yılı pandemi nedeniyle özel eğitim ve rehabilitasyon
merkezleri için kayıp yıldı. Öğrencilerin devamsızlığı birçok
kurumu olumsuz etkilemiştir.
SAYFA 22 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SERBEST YAZI • HAZİRAN 2021• İSMAİL HAKKI YAVUZ