Page 42 - 11. SAYI MART KAPAK
P. 42
SANAT YAZISI
1980 SONRASI
MÜZİKTE
MÜLTECİLİK VE
GÖÇ İMGESİ
Özhan Özgün*
* 2007 yılında Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet
Sığınma ve göç insanlık için yeni bir kavram değildir. Her Bölümünden oldum. Kısa bir süre özel eğitim ve
insan hayatının belirli bir döneminde bulunduğu yerden rehabilitasyon merkezinde çalıştım. 2010 yılından beri
ayrılmak zorunda kalmıştır. İnsanlar zorunlu kaldıkları için Hatay İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğünde çalışıyorum.
ya da daha güzel bir yaşam için kendi istekleriyle 2011 yılı Suriye Göç Hareketi Hatayda kurulan Geçici
bulundukları yerden ayrılmaktadır. Göç eden insan, yeni Barınma Merkezleri, Reyhanlı Patlaması, Van’dan Hatay’a
gelinen yer ile bırakılan yerin arasında sıkışıp kalmıştır. Gelen Gelen Depremde Hayatta Kalanlar, 10 Ekim Ankara
Bunun yanında yaşadığı yerde ırkı, dini, bir toplumsal Patlaması, Suriye-İdlib Olası Göç Hareketi, Elazığ
gruba mensubiyeti, siyasi görüşü yüzünden hayatı tehdit Malatya Depreminde psikososyal destek çalışmalarında
altında olan kişiler doğdukları, büyüdükleri yerden ayrılmak bulundum. Halen Zeytin Dalı Harekatı Bölgesinde kurulan
zorunda kalmış fakat yüreğinin bir kısmını terk ettikleri çadırkentlerde psikososyal destek ve insani
yerde bırakmıştır. Artık hayatının geri kalanını gittiği yerde yardım çalışmalarına devam etmekteyim.
mülteci olarak geçirecektir. Buna sığınma, iltica, göç ya da Göç, Mültecilik, İnsani Yardım ve Afet ve Acil Durumlarda
sürgün denebilir. Psikososyal Destek alanları ile ilgilenmekteyim.
Bu yazıda 1980 askeri darbesinden sonra siyasi Evli ve bir çocuk babasıyım.
görüşleri yüzünden ülkelerini terk etmek zorunda kalan
müzik sanatçılarının gözünden mülteci kavramı ele
alınacaktır. Bunun yanında 1980’den sonra müzik “Yeni Şarkı (Nueva Cancion) türü Türkiyede’de bir çok sanatçıyı
piyasasının ‘özgün müzik’ diye nitelediği protest müzik etkilemişti. Halk müziğinden beslenen bu müzik türü yeni şarkıyı
sanatçılarının göç olgusuna bakışına yer verilecektir. aramakta ve yeni besteler ortaya koymaktaydı. Nazım Hikmet,
Ahmed Arif ve Enver Gökçe gibi toplumcu şairlerin şiirleri
besteleniyordu.
1980 Sonrası Müziğin Genel Özellikleri 1980 askeri darbesiyle yeni şarkı, protest müzik yapan sanatçılar
siyasi görüşlerinden dolayı ülkelerini terk etmek zorunda kalmış,
1980 öncesi müziğe damgasını ülkede kalanlar uzun süre suskun kalmıştır.
vuran müzik türünde gözümüze,
bağlama, cura, davul ve kaval Mülteci Sanatçılar
gibi Türk enstrümanlarının batı
müzik enstrümanları olan gitar,
bateri, org gibi enstrümanlarla 1980 askeri darbesinde Birleşmiş Milletler (BM) verilerine göre 105
beraber çalınışı ve doğu – batı bin kişi siyasi mülteci statüsünde yurt dışına çıkmıştır. Bunların
sentezine varmak olmuştur. arasında, Cem Karaca, Şanar Yurdatapan, Melike Demirağ, Ali
Dünya’da Bob Dylan, Violetta Asker, Sadık Gürbüz, Fuat Saka gibi sanatçıların yanı sıra 1971
Parra, Quilapayun, Inti İllimani askeri darbesiyle yurdunu terk eden Zülfü Livaneli’yi de sayabiliriz.
ve Viktor Jara’nın öncülük ettiği Siyasi mülteci olarak yurt dışına çıkan sanatçılar Avrupa’nın belirli
SAYFA 41 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SANAT YAZISI • MART 2021