Page 45 - 11. SAYI MART KAPAK
P. 45

BU AY








         8 Mart Dünya


         Kadınlar Günü








                 Dr. Bahar Taymaz*








        İlk ve orta dereceli okulların müfredatında önemli gün ve
        haftaların listesi yer alır ve zamanı geldiğinde günün anlam
        ve önemine dair konuşmalar, anma programları veya
        kutlamalar yapılır. 8 Mart Dünya (Emekçi) Kadınlar Günü  Batı’da gerçekleşen Sanayi Devrimi, pek çok ülkede daha önce
        ise genellikle yükseköğretim kademesinde ve kadına dair  görülmeyen ve beklenmedik pek çok değişimi de beraberinde
        çalışmaların yapıldığı bölümlerde kendine yer bulan önemli  getirmişti. Kırsal alanlardan kentsel alanlara çalışma amacıyla
        günlerden biridir ancak bir kutlamadan ziyade anma ve   tahminler ötesi nüfus akınları gerçekleşmiş, fabrikalardaki
        geçmişten ders çıkarmayı hak eden bir gün olduğunu      çalışma saatleri uzun ve gayri insani düzeyde planlanmıştı.
        söylemek daha doğru olur. Kimilerine göre yılda bir kere de  Günde 15-16 saatlik çalışma süreleri pek çok emekçi için
        olsa kadınlara çiçek ya da hediye almayı meşru kılan,   oldukça zorlayıcıydı. Bu zorlu çalışma koşullarına toplumsal
        kimilerine göreyse hediye ve çiçeğin sadece tüketimi    cinsiyet temelli ilk karşı çıkışlardan biri 1908'de New York’ta
        canlandırmak için bir araç olduğu ve bu sahte hediyeleşme  gerçekleşti ve binlerce hazır giyim işçisi grev yaparak kadınların
        gündemiyle zaten görünmez olan toplumsal cinsiyet       çalışma koşullarını  protesto etti. Kaynaklara göre bu atmosfer
        eşitsizliği ile kadın emeği ve sorunlarını iyiden iyiye  içinde ilk kez Amerika Sosyalist Partisi'nin bir bildirisiyle, 28
        unutturan bir gün 8 Mart. Geçmişe bir yolculuk yaparak  Şubat 1908’de Ulusal Kadın Günü kutlanmaya başlandı [1].
        nedenini açıklamaya çalışalım.




                               *  İstanbul Üniversitesi Antropoloji Bölümü'nde tamamladığı lisans programından "Kültür ve
                                  Değişen Beslenme Alışkanlıklarımız" adlı saha çalışmasıyla mezun olmuştur. Aynı bölümde
                                  Araştırma Görevlisi olarak çalışırken, The British Council'dan kazandığı burs ile İngiltere'de
                                  Warwick Üniversitesi'nde British Cultural Studies bölümünde "Gender Stereotyping in British
                                  Television Advertising With Specific Reference to Car Advertising of the 1990’s" başlıklı tezi ile
                                  yüksek lisansını tamamlamıştır. On yıla yakın özel sektörde internet uygulamaları ve kurumsal
                            Manisa Celal Bayar Üniversitesi
                            Sosyal Hizmet 4. Sınıf öğrencisi.
                                  iletişim alanında çalıştıktan sonra, Yeditepe Üniversitesi Antropoloji Bölümü'nde doktora
                            Bocce antrenörlüğü ve hakemliği
                                  yapmıştır. “Düzeni Bozulan Bedenin Yeni Düzen Arayışı: Fibromiyalji Hastalarının Ağrı
                            yapıyor. Türk Kızılay İzmir Şubesi,
                                  Deneyimleri” konusunda hazırladığı tezinde kronik ağrının sosyal yaşam ve kültürle ilişkisine
                            Türk Kızılay İzmir Toplum gerçekleştirerek Sağlık ve Hastalık Antropolojisi konusunda
                                  dair saha çalışması
                                  uzmanlaşmıştır. On yıldır devlet ve vakıf üniversitelerinde çeşitli dersler vermektedir. Halen
                            Merkezi’nde ve Manisa Vakıf
                                  İstanbul Esenyurt Üniversitesi Sosyal Hizmet Bölümü'nde kadın hakları, feminist sosyal hizmet
                            Huzurevi’nde gönüllü Bocce
                            antrenörü.aşlılık konularında çalışmalar yürütmektedir.
                                  ve y
                              SAYFA 44 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • BU AY • MART 2021
   40   41   42   43   44   45   46   47   48