Page 43 - 11. SAYI MART KAPAK
P. 43
şehirlerinde müzik yapmaya devam etmiş, kendi durumlarını ‘Ay doğuş penceremin perdesinin ardından
notalara ve sözlere yansıtmışlardır. Ayrıca Avrupa’da Çekerim hasretliği kurtulmanın derdinden
yaşayan Türk göçmenlerin durumuna da şarkılarında Ay doğmuş parıl parıl Hamburg’u aydınlatır
değinmişlerdir. Şu memleket hasreti yüreğimi çınlatır
1983 yılında ülkeyi terk edip Gurbet kurtuluş olmaz elin kahrı çekilmez
Avrupa’ya giden sanatçı Ali Asker Ne zaman döneceğiz bunu hiç kimse bilmez’
1984 yılında “Sürgün” adlı albümü
yayınlamıştır. Sürgünü şu sözleriyle Cem Karaca, siyasi mülteci olduğu dönemlerde
tanımlamıştır; “Almancılar” adlı şarkısıyla, “Almancı” diye tabir edilen
“Sürgün bir ağacın kökünün ve göçmenlerin Almanya’ya gidiş sürecini şu sözlerle
yapraklarının kendi yaşam alanına özetlemiştir;
dolan hava ve toprakla bağlantısının ‘Davulla zurnayla yola çıkmış
kopmasına benzer, sürgün aniden Bandoyla karşılanmıştık
sona eren bir sevgiye benzer sürgün İş gücümüzdü sattığımız
dehşet verici bir ölüme benzer çünkü Ter olup çarklara aktığımız
ölüm bilinçle yaşanmaktadır” Servete servet kattığımız
Gurbet el şimdi bize Dön geri diyor
Zülfü Livaneli 1987 yılında yayınladığı Bebeler doğurduk gurbet ellere
“Gökyüzü Herkesindir” adlı albümünde Büyüdüler verdik taş mekteplere
sözleri Aysel Gürel’e müziği kendisine Dilleri dönmez ki bizim dillere
ait olan “Sürgün” adlı şarkıda, sürgün Merhabayı bilmez “guten tag” diyor
edilmiş birinin duygularını şöyle Yılda bir kere izindir deyip
yansıtmıştır; ‘Fırtınada ak ayazda Bulgar’ın Yugoslav’ın yolunu tepip
sürgün her yerde hep yalnızdır’ Edirne Ardahan gözümde tüten
Canım memleket bize Almancı diyor’
Fuat Saka’da Almanya’daki siyasi
mülteci günlerinde “Exile” Sürgün adlı
enstrümantal beste yapmıştır. Ayrıca
şarkı sözlerinde Almanya’daki Türk
göçmenlerin durumuna değinmiştir.
Liman İşçisi adlı şarkısında ülkesinden
uzaktaki işçilerin sorunlarını dile
getirmiştir;
‘Eser Hamburg akşamları
Yüreğime işler gider
Fırtınayla gelen rüzgar
Yüzümü kavurur gider
...Yaman olur gurbetliğin
İnceden çöken sızısı
Ne zaman diner bilinmez Şanar Yurdatapan’ın bestesini yaptığı, Melike Demirağ’ın
Hasretimizin yarası’ seslendirdiği “İstanbul’da Olmak” adlı şarkısıyla
Ayrıca Fuat Saka yurda döndükten Avrupa’daki siyasi mültecilerin hislerine tercüman olmuştur;
sonra Almanya’daki mülteci günlerinde ‘yayılmışız dünyanın dört bir yanına
yaptığı şarkı ve bestelerden oluşan kimisi ta Kopenhag’da, kimisi Paris
“Bir Sürgün’ün Not Defteri” adlı bedenimiz orda burda dolanır amma
albümünü yayınlamıştır.
çok hem de çok uzak yerde kalbimiz
şimdi İstanbul’da olmak vardı anasını satayım
Sadık Gürbüz ‘Ölüm Adın Kalleş püfür püfür bir vapurun yan tarafında.
olsun’ adlı albümündeki Hamburg
Türküsü adlı bestesinde yine
Almanya’daki gurbetçilerin duygularını
ve ve kendi sürgünlüğünü özetlemiştir;
SAYFA 42 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SANAT YAZISI • MART 2021