Page 43 - 11. SAYI MART KAPAK
P. 43

şehirlerinde müzik yapmaya devam etmiş, kendi durumlarını   ‘Ay doğuş penceremin perdesinin ardından
      notalara ve sözlere yansıtmışlardır. Ayrıca Avrupa’da       Çekerim hasretliği kurtulmanın derdinden
      yaşayan Türk göçmenlerin durumuna da şarkılarında           Ay doğmuş parıl parıl Hamburg’u aydınlatır
      değinmişlerdir.                                             Şu memleket hasreti yüreğimi çınlatır
                           1983 yılında ülkeyi terk edip          Gurbet kurtuluş olmaz elin kahrı çekilmez
                           Avrupa’ya giden sanatçı Ali Asker      Ne zaman döneceğiz bunu hiç kimse bilmez’
                           1984 yılında “Sürgün” adlı albümü
                           yayınlamıştır. Sürgünü şu sözleriyle   Cem Karaca, siyasi mülteci olduğu dönemlerde
                           tanımlamıştır;                         “Almancılar” adlı şarkısıyla, “Almancı” diye tabir edilen
                           “Sürgün bir ağacın kökünün ve          göçmenlerin Almanya’ya gidiş sürecini şu sözlerle
                           yapraklarının kendi yaşam alanına      özetlemiştir;
                           dolan hava ve toprakla bağlantısının   ‘Davulla zurnayla yola çıkmış
                           kopmasına benzer, sürgün aniden        Bandoyla karşılanmıştık
                           sona eren bir sevgiye benzer sürgün    İş gücümüzdü sattığımız
                           dehşet verici bir ölüme benzer çünkü   Ter olup çarklara aktığımız
                           ölüm bilinçle yaşanmaktadır”           Servete servet kattığımız
                                                                  Gurbet el şimdi bize Dön geri diyor
                          Zülfü Livaneli 1987 yılında yayınladığı  Bebeler doğurduk gurbet ellere
                          “Gökyüzü Herkesindir” adlı albümünde    Büyüdüler verdik taş mekteplere
                          sözleri Aysel Gürel’e müziği kendisine  Dilleri dönmez ki bizim dillere
                          ait olan “Sürgün” adlı şarkıda, sürgün  Merhabayı bilmez “guten tag” diyor
                          edilmiş birinin duygularını şöyle       Yılda bir kere izindir deyip
                          yansıtmıştır; ‘Fırtınada ak ayazda      Bulgar’ın Yugoslav’ın yolunu tepip
                          sürgün her yerde hep yalnızdır’         Edirne Ardahan gözümde tüten
                                                                  Canım memleket bize Almancı diyor’
                          Fuat Saka’da Almanya’daki siyasi
                          mülteci günlerinde “Exile” Sürgün adlı
                          enstrümantal beste yapmıştır. Ayrıca
                          şarkı sözlerinde Almanya’daki Türk
                          göçmenlerin durumuna değinmiştir.
                          Liman İşçisi adlı şarkısında ülkesinden
                          uzaktaki işçilerin sorunlarını dile
                          getirmiştir;
                          ‘Eser Hamburg akşamları
                          Yüreğime işler gider
                          Fırtınayla gelen rüzgar
                          Yüzümü kavurur gider
                          ...Yaman olur gurbetliğin
                          İnceden çöken sızısı
                          Ne zaman diner bilinmez                 Şanar Yurdatapan’ın bestesini yaptığı, Melike Demirağ’ın
                          Hasretimizin yarası’                    seslendirdiği “İstanbul’da Olmak” adlı şarkısıyla
                          Ayrıca Fuat Saka yurda döndükten        Avrupa’daki siyasi mültecilerin hislerine tercüman olmuştur;
                          sonra Almanya’daki mülteci günlerinde    ‘yayılmışız dünyanın dört bir yanına
                          yaptığı şarkı ve bestelerden oluşan     kimisi ta Kopenhag’da, kimisi Paris
                          “Bir Sürgün’ün Not Defteri” adlı        bedenimiz orda burda dolanır amma
                          albümünü yayınlamıştır.
                                                                  çok hem de çok uzak yerde kalbimiz
                                                                  şimdi İstanbul’da olmak vardı anasını satayım
                          Sadık Gürbüz ‘Ölüm Adın Kalleş          püfür püfür bir vapurun yan tarafında.
                          olsun’ adlı albümündeki Hamburg
                          Türküsü adlı bestesinde yine
                          Almanya’daki gurbetçilerin duygularını
                          ve ve kendi sürgünlüğünü özetlemiştir;




                         SAYFA 42 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SANAT YAZISI • MART 2021
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48