Page 17 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 17

SAYFA 16 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021



     Eğitimde merkezi yönetim ilkesinin Anayasada net
     olarak belirtilmesi uyarınca Milli Eğitim Bakanlığı,
     merkezden yönetilen tüm eğitim etkinliklerini
     yürütmekten sorumludur. Ülkemizde 2012-2013
     eğitim öğretim yılından sonra ilköğretim, ortaöğretm
     ve yükseköğretimden oluşan eğitim seviyeleri birinci
     kademe 4 yıl süreli ilkokul (1., 2., 3. ve 4. sınıflar),
     ikinci kademe 4 yıl süreli ortaokul (5., 6., 7. ve 8.
     sınıflar) ve üçüncü kademe dört yıl süreli lise (9., 10.,
     11. ve 12. sınıflar) olmak üzere 12 yıllık zorunlu
     kademeli olarak uygulanmaktadır. Buna ek olarak
     özel eğitim ihtiyacı olan bireyler için ilkokul, ortaokul  Ceza infaz kurumuna hükümlü statüsünde giriş kaydı
     ve lise kademesi yanında okul öncesi eğitim              olanlardan ceza infaz kurumuna girdiği andaki yaşa göre
     kademesi de zorunludur.                                  çocuk (12-17 yaş grubu) olanların sayısı bin 283 olurken,
                                                              suç işlediği andaki yaşı çocuk olanların sayısı 10 bin 234
     1 Kasım 1928 yılında gerçekleştirilen harf               kişidir. Cezaevinde bulunan 12-17 yaş grubu çocukların
     inkılabından bu yana ülkemizde okur-yazar ve eğitimli    eğitim düzeyleri göz önüne alındığında çoğunluğunu orta
     vatandaşların oranını yükseltmeye yönelik birçok         okul ve dengi okul mezunları oluşturmaktadır. Bu
     düzenleme hayata geçirilmiştir. Farklı zamanlarda        kategorideki çocukların cezaevi içerisindeki çocuk
     gerçekleştirilen düzenlemelere rağmen ülkenin            suçlulara oranı %45,4’u hırsızlık, %29,9 yaralama
     demografik ve coğrafi yapısı ve farklı kültür yapıları   suçundan cezaevinde bulunmaktadır [4].
     nedeniyle ekonomik, yöresel, sağlık, dünya görüşü ve
     buna benzer farklı nedenlerden dolayı eğitim             Bu ve buna benzer nedenlerden dolayı yaşlarının uygun
     alamayan veya eğitim hayatını elde olmayan bu            olduğu dönemlerde kendi yaş grupları ile birlikte eğitim
     nedenlerden dolayı sonlandıran bir çok                   alamayan kişiler için eğitim ve iş dünyasında fırsat
     vatandaşımızın bulunduğu bir gerçektir.
                                                              eşitliği oluşturulması açısından açık öğretim eğitim
                                                              sistemi büyük önem arz etmektedir. Sistemin kendi
     Eğitim hayatına dahil olmak kişiyi yaşadığı topluma
     bağlamakla birlikte kişiye katacağı özgüven, aidiyet,    içerisinde barındırdığı avantajlarla;
     beklenti, umut gibi duygularla Maslow’un Temel
     İhtiyaçlar Teorisi perspektifinde fizyolojik ihtiyaçlar  - öğrenci merkezlidir.
     hariç, güvenlik, sevgi, ait olma, saygınlık, kendini     - öğrenciye fırsat eşitliği sunar. fiziksel engelli
     gerçekleştirme gibi temel ihtiyaçların da tatmininde     öğrencilere eğitim olanağı sağlar. coğrafi ve bölgesel
     büyük bir yer tutmaktadır.                               engelleri ortadan kaldırır.
                                                              - geleneksel eğitimden yararlanamayan kişiler için
     2019 yılında 5-17 yaş grubundaki çocukları kapsayan      idealdir.
     "Çocuk İşgücü Araştırması" adlı özel konulu bir          - çalışan kişilerin öğrenimlerine devam edebilmesini
     araştırmaya göre; Türkiye genelinde 5-17 yaş arası       sağlar.
     çocuk nüfusundan 16 milyon 457 bin kişi olarak           - kişinin kendi öğrenme hızında öğrenim görmesine
     tahmin edildiği, bunlardan 508 bin erkek, 212 bin kız    imkân sağlar.
     toplam 720 bin çocuğun çeşitli işkollarında çalışmakta   - bilgiye hızlı ve kolay bir şekilde erişme imkânı sağlar.
     olduğu tespit edilmiştir. Bu çocuklardan 473 bini hem    - yüz yüze eğitimde gereken ulaşım, barınma,
     çalışıp hem okuluna devam ederken 247 bin çocuk          konaklama, beslenme gibi ek harcamaları ortadan
     eğitim hayatına devam etmemektedir [3].                  kaldırır.

                                                              - öğretim elemanlarıyla etkileşimli ve dinamik bir
                                                              öğrenme süreci yaşatır.


                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22