Page 17 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 17
SAYFA 16 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021
Eğitimde merkezi yönetim ilkesinin Anayasada net
olarak belirtilmesi uyarınca Milli Eğitim Bakanlığı,
merkezden yönetilen tüm eğitim etkinliklerini
yürütmekten sorumludur. Ülkemizde 2012-2013
eğitim öğretim yılından sonra ilköğretim, ortaöğretm
ve yükseköğretimden oluşan eğitim seviyeleri birinci
kademe 4 yıl süreli ilkokul (1., 2., 3. ve 4. sınıflar),
ikinci kademe 4 yıl süreli ortaokul (5., 6., 7. ve 8.
sınıflar) ve üçüncü kademe dört yıl süreli lise (9., 10.,
11. ve 12. sınıflar) olmak üzere 12 yıllık zorunlu
kademeli olarak uygulanmaktadır. Buna ek olarak
özel eğitim ihtiyacı olan bireyler için ilkokul, ortaokul Ceza infaz kurumuna hükümlü statüsünde giriş kaydı
ve lise kademesi yanında okul öncesi eğitim olanlardan ceza infaz kurumuna girdiği andaki yaşa göre
kademesi de zorunludur. çocuk (12-17 yaş grubu) olanların sayısı bin 283 olurken,
suç işlediği andaki yaşı çocuk olanların sayısı 10 bin 234
1 Kasım 1928 yılında gerçekleştirilen harf kişidir. Cezaevinde bulunan 12-17 yaş grubu çocukların
inkılabından bu yana ülkemizde okur-yazar ve eğitimli eğitim düzeyleri göz önüne alındığında çoğunluğunu orta
vatandaşların oranını yükseltmeye yönelik birçok okul ve dengi okul mezunları oluşturmaktadır. Bu
düzenleme hayata geçirilmiştir. Farklı zamanlarda kategorideki çocukların cezaevi içerisindeki çocuk
gerçekleştirilen düzenlemelere rağmen ülkenin suçlulara oranı %45,4’u hırsızlık, %29,9 yaralama
demografik ve coğrafi yapısı ve farklı kültür yapıları suçundan cezaevinde bulunmaktadır [4].
nedeniyle ekonomik, yöresel, sağlık, dünya görüşü ve
buna benzer farklı nedenlerden dolayı eğitim Bu ve buna benzer nedenlerden dolayı yaşlarının uygun
alamayan veya eğitim hayatını elde olmayan bu olduğu dönemlerde kendi yaş grupları ile birlikte eğitim
nedenlerden dolayı sonlandıran bir çok alamayan kişiler için eğitim ve iş dünyasında fırsat
vatandaşımızın bulunduğu bir gerçektir.
eşitliği oluşturulması açısından açık öğretim eğitim
sistemi büyük önem arz etmektedir. Sistemin kendi
Eğitim hayatına dahil olmak kişiyi yaşadığı topluma
bağlamakla birlikte kişiye katacağı özgüven, aidiyet, içerisinde barındırdığı avantajlarla;
beklenti, umut gibi duygularla Maslow’un Temel
İhtiyaçlar Teorisi perspektifinde fizyolojik ihtiyaçlar - öğrenci merkezlidir.
hariç, güvenlik, sevgi, ait olma, saygınlık, kendini - öğrenciye fırsat eşitliği sunar. fiziksel engelli
gerçekleştirme gibi temel ihtiyaçların da tatmininde öğrencilere eğitim olanağı sağlar. coğrafi ve bölgesel
büyük bir yer tutmaktadır. engelleri ortadan kaldırır.
- geleneksel eğitimden yararlanamayan kişiler için
2019 yılında 5-17 yaş grubundaki çocukları kapsayan idealdir.
"Çocuk İşgücü Araştırması" adlı özel konulu bir - çalışan kişilerin öğrenimlerine devam edebilmesini
araştırmaya göre; Türkiye genelinde 5-17 yaş arası sağlar.
çocuk nüfusundan 16 milyon 457 bin kişi olarak - kişinin kendi öğrenme hızında öğrenim görmesine
tahmin edildiği, bunlardan 508 bin erkek, 212 bin kız imkân sağlar.
toplam 720 bin çocuğun çeşitli işkollarında çalışmakta - bilgiye hızlı ve kolay bir şekilde erişme imkânı sağlar.
olduğu tespit edilmiştir. Bu çocuklardan 473 bini hem - yüz yüze eğitimde gereken ulaşım, barınma,
çalışıp hem okuluna devam ederken 247 bin çocuk konaklama, beslenme gibi ek harcamaları ortadan
eğitim hayatına devam etmemektedir [3]. kaldırır.
- öğretim elemanlarıyla etkileşimli ve dinamik bir
öğrenme süreci yaşatır.
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R