Page 20 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 20

SAYFA 19 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021



     parçası haline gelmiştir. Online sınavı, eğitmen ile     Açık öğretim fakültelerinin, 4. sınıf sosyal hizmet bölümü
     öğrencinin aynı ortamda bulunmaması olarak               öğrencileri için normal zamanda uyguladığı yöntem,
     tanımlayabiliriz. Normal süreçte eğitimini açık öğretim  belirlenen bir kurumda bir yıllık zaman dilimi içerisinde
     yoluyla alan öğrenciler için sınavların da online olması  haftanın bir günü olmak üzere öğrencinin kuruma/kuruluşa
     birçok olumsuzluğu beraberinde getirmiştir. Aynı         gitmesi, sosyal hizmet kapsamında yazılan raporları
     mekânda bulunma zorunluluğunun ortadan kalkması ile      yerinde görmesi ve öğrenmesini sağlamaktır. Ancak
     beraber sınavlarda kopya iddiaları artmış, sözkonusu     yaşanılan salgın süreci ile staj uygulaması da online
     konu haberlerde dahi gündeme gelmiştir. Dijital          yürütülmüştür. Alınan karar doğrultusunda kuruma/kuruluşa
     ortamlarda kurulan kanal ve gruplar aracılığıyla         gitmek yerine haftalık 1-2 saat süren canlı dersler
     soruların paylaşıldığı, öğrencilerin bu sorular yoluyla  getirilmiştir.
     sınavlarını geçtiği iddia edilmiştir. Gerek örgün gerekse
     açık öğretim sisteminde tüm bu olumsuzluklar             Canlı dersler sosyal hizmet alanında yetişmiş önemli
     yaşanmış ise de, konunun ön plana çıkmasının önemli      hocalar tarafından verilmiştir. Danışman olarak atanan
     sebeplerinden biri açıköğretim fakültesinde okuyan       hocaların sosyal hizmet tabanlı olup alana hakim, değerli
     bireylerin sayısının fazlalığı olmuştur. Konu ile ilgili  hocalardan oluşması şüphesiz öğrenciler açısından önemli
     üniversiteler önlem alma yoluna gittiyse de eleştirilerin  bir avantaj olmuştur. Her ne kadar avantaj olan bu durum
     önünü alamamışlardır. Bazı haberlere göre de mezun       yaşanırken beraberinde birçok dezavantaj da yaşanmıştır.
     sayısı son yıllara göre üç kat artmıştır. Yükseköğretim  Sınıflara bölünen öğrencilere farklı hocalar atanırken,
     kurumu mezun sayıları özet tablosu 2019-2020             tümüne aynı çan sistemi uygulanmıştır. Her danışman
     istatistiklerine göre açık öğretimden mezun olan         hocanın verdiği ödevler, raporlar ve notlar farklılık
     öğrenci sayısı önlisans 236.848, lisans 156.199 olarak   gösterirken, sınıf geçme için uygulanan çan sisteminde tüm
     belirlenmiştir (YÖK, 2020).                              öğrencilerin tek bir sınıf olarak değerlendirilmesi birçok
                                                              öğrencinin mağduriyet yaşamasına neden
                                                              olmuştur.Bunların da yanında kurum/kuruluş görmeden
                                                              yaşanan bir staj dönemi ne derece verimli olmuştur, bu
                                                              üzerinde düşünülmesi gereken ayrı bir konu. Ayrıca normal
                                                              bir öğretim döneminde varolması gereken canlı ders
                                                              uygulamasının “online staj” olarak verilmesi maalesef
                                                              yeterli değildir. Her ne kadar birbirinden değerli hocalar
                                                              tarafından verilen dersler ile teorik bilgi güçlendiyse de aynı
                                                              güç uygulama alanında yeterli olamamıştır. Sosyal hizmet,
                                                              yöntemini kendi bağlamına özgü yerel ve bölgesel bilgiyi de
                                                              içeren, araştırmalardan ve uygulama
                                                              değerlendirmelerinden sağlanan kanıta dayalı sistematik
                                                              bir bilgi tabanına dayandırmaktadır (Duyan, 2020, s. 12).
                                                              Sosyal hizmet gibi uygulama temelli bir bölüm öğrencileri
     Tüm bu olumsuzluklar yaşanırken uygulamalı öğretime      için daha fazla alan, uygulama derslerinin olması elzemdir.
     sahip bölümler de uzaktan eğitim sürecine dâhil
     edilmiştir. Uygulamalı öğretime sahip bölümlerden biri   Böylesine önemli bir bölüm öğrencileri için salgın sürecinde
     de sosyal hizmet bölümüdür. Sosyal hizmet, birey, aile,  staj uygulaması nasıl daha verimli olabilirdi diye düşünecek
     grup, toplum ve toplulukların sosyal uyumunu             olursak, farklı sınıflara ayrılan ve farklı hocalardan ders
     sağlamayı, güçlendirmeyi, insanların refahını ve         alan öğrenciler yine çan sisteminde kendi sınıfları
     işlevselliğini arttırmayı teşvik eden meslek ve akademik  bünyesinde değerlendirmeye alınıp, mağduriyetlerin önüne
     bir disiplindir (Selcik & Güzel, 2016, s. 462). Bu süreçte  geçilmesi sağlanabilirdi. Örgün üniversitelerde staj
     blok uygulama alması gereken öğrencilerin süreçten       uygulaması her ne kadar sekteye uğramış ise de bazı
     nasıl etkilendiği değerlendirilecek olursa:
                                                              üniversitelerde devam edilmiştir. Bu durum örnek alınarak




                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25