Page 20 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 20
SAYFA 19 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021
parçası haline gelmiştir. Online sınavı, eğitmen ile Açık öğretim fakültelerinin, 4. sınıf sosyal hizmet bölümü
öğrencinin aynı ortamda bulunmaması olarak öğrencileri için normal zamanda uyguladığı yöntem,
tanımlayabiliriz. Normal süreçte eğitimini açık öğretim belirlenen bir kurumda bir yıllık zaman dilimi içerisinde
yoluyla alan öğrenciler için sınavların da online olması haftanın bir günü olmak üzere öğrencinin kuruma/kuruluşa
birçok olumsuzluğu beraberinde getirmiştir. Aynı gitmesi, sosyal hizmet kapsamında yazılan raporları
mekânda bulunma zorunluluğunun ortadan kalkması ile yerinde görmesi ve öğrenmesini sağlamaktır. Ancak
beraber sınavlarda kopya iddiaları artmış, sözkonusu yaşanılan salgın süreci ile staj uygulaması da online
konu haberlerde dahi gündeme gelmiştir. Dijital yürütülmüştür. Alınan karar doğrultusunda kuruma/kuruluşa
ortamlarda kurulan kanal ve gruplar aracılığıyla gitmek yerine haftalık 1-2 saat süren canlı dersler
soruların paylaşıldığı, öğrencilerin bu sorular yoluyla getirilmiştir.
sınavlarını geçtiği iddia edilmiştir. Gerek örgün gerekse
açık öğretim sisteminde tüm bu olumsuzluklar Canlı dersler sosyal hizmet alanında yetişmiş önemli
yaşanmış ise de, konunun ön plana çıkmasının önemli hocalar tarafından verilmiştir. Danışman olarak atanan
sebeplerinden biri açıköğretim fakültesinde okuyan hocaların sosyal hizmet tabanlı olup alana hakim, değerli
bireylerin sayısının fazlalığı olmuştur. Konu ile ilgili hocalardan oluşması şüphesiz öğrenciler açısından önemli
üniversiteler önlem alma yoluna gittiyse de eleştirilerin bir avantaj olmuştur. Her ne kadar avantaj olan bu durum
önünü alamamışlardır. Bazı haberlere göre de mezun yaşanırken beraberinde birçok dezavantaj da yaşanmıştır.
sayısı son yıllara göre üç kat artmıştır. Yükseköğretim Sınıflara bölünen öğrencilere farklı hocalar atanırken,
kurumu mezun sayıları özet tablosu 2019-2020 tümüne aynı çan sistemi uygulanmıştır. Her danışman
istatistiklerine göre açık öğretimden mezun olan hocanın verdiği ödevler, raporlar ve notlar farklılık
öğrenci sayısı önlisans 236.848, lisans 156.199 olarak gösterirken, sınıf geçme için uygulanan çan sisteminde tüm
belirlenmiştir (YÖK, 2020). öğrencilerin tek bir sınıf olarak değerlendirilmesi birçok
öğrencinin mağduriyet yaşamasına neden
olmuştur.Bunların da yanında kurum/kuruluş görmeden
yaşanan bir staj dönemi ne derece verimli olmuştur, bu
üzerinde düşünülmesi gereken ayrı bir konu. Ayrıca normal
bir öğretim döneminde varolması gereken canlı ders
uygulamasının “online staj” olarak verilmesi maalesef
yeterli değildir. Her ne kadar birbirinden değerli hocalar
tarafından verilen dersler ile teorik bilgi güçlendiyse de aynı
güç uygulama alanında yeterli olamamıştır. Sosyal hizmet,
yöntemini kendi bağlamına özgü yerel ve bölgesel bilgiyi de
içeren, araştırmalardan ve uygulama
değerlendirmelerinden sağlanan kanıta dayalı sistematik
bir bilgi tabanına dayandırmaktadır (Duyan, 2020, s. 12).
Sosyal hizmet gibi uygulama temelli bir bölüm öğrencileri
Tüm bu olumsuzluklar yaşanırken uygulamalı öğretime için daha fazla alan, uygulama derslerinin olması elzemdir.
sahip bölümler de uzaktan eğitim sürecine dâhil
edilmiştir. Uygulamalı öğretime sahip bölümlerden biri Böylesine önemli bir bölüm öğrencileri için salgın sürecinde
de sosyal hizmet bölümüdür. Sosyal hizmet, birey, aile, staj uygulaması nasıl daha verimli olabilirdi diye düşünecek
grup, toplum ve toplulukların sosyal uyumunu olursak, farklı sınıflara ayrılan ve farklı hocalardan ders
sağlamayı, güçlendirmeyi, insanların refahını ve alan öğrenciler yine çan sisteminde kendi sınıfları
işlevselliğini arttırmayı teşvik eden meslek ve akademik bünyesinde değerlendirmeye alınıp, mağduriyetlerin önüne
bir disiplindir (Selcik & Güzel, 2016, s. 462). Bu süreçte geçilmesi sağlanabilirdi. Örgün üniversitelerde staj
blok uygulama alması gereken öğrencilerin süreçten uygulaması her ne kadar sekteye uğramış ise de bazı
nasıl etkilendiği değerlendirilecek olursa:
üniversitelerde devam edilmiştir. Bu durum örnek alınarak
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R