Page 23 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 23

SAYFA 22 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021



     yararlananlara yönelik nitelikli sosyal hizmet
     sunulamayacağı gibi zarar verme olasılığı da ortaya
     çıkabilir.


     AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM SOSYAL
     HİZMET EĞİTİMİNİN DOĞASINA AYKIRIDIR.



     Kendine özgü yapısı gereği sosyal hizmet eğitimi
     açıktan ya da uzaktan eğitimle verilebilecek bir eğitim
     değildir. Ne var ki, ülkemizde 2011 yılında Erzurum
     Atatürk Üniversitesi Açıköğretim fakültesi, 2015 yılında
     Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, aynı yıl
     İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim
     Fakültesi’nde (lisans tamamlama) ve bu yıl Ankara        2020-2021 eğitim öğretim döneminde açılan ve tercih
     Üniversitesi Uzaktan Eğitim Fakültesi’nde sosyal         kılavuzuna giren psikoloji lisans bölümüne ilişkin olarak
     hizmet sosyal hizmet lisans programları açılmıştır.      Cumhurbaşkanlığı Eğitim ve Öğretim Politikaları Kurulunun
     Açıköğretim verilerine bakıldığında, sosyal hizmet için 9  aldığı tavsiye kararı “psikoloji lisans eğitiminin büyük
     yıl içinde toplam 20.461 kontenjan ayrılmıştır (Bu       oranda uygulama gerektiren mahiyeti ve yükseköğretimde
     verilere uzaktan eğitim ve lisans tamamlama dahil        kalitenin korunması amacıyla örgün olarak yapılmasının
     değildir)                                                daha iyi olacağı” yönünde olmuştur. Ruh sağlığı
                                                              profesyoneli ve sağlık bilimleri lisansiyeri olarak sosyal
     Açıköğretim Fakültesi bünyelerinde yürütülen sosyal      hizmet uzmanlarının eğitimi de Cumhurbaşkanlığı Eğitim ve
     hizmet lisans programlarına yönelik olarak meslek        Öğretim Politikaları Kurulunun psikolojide öngördüğü
     kuruluşlarımıza sürekli şikayetler gelmekte, konu        şekilde uygulama gerektiren mahiyettedir.
     üzerine yapılan bilimsel çalışmalarda pek çok
     olumsuzluk ve şikayetler dile getirilmektedir. Bunlar;   SOSYAL HİZMET EĞİTİMİNİN
     alan uygulaması ve süpervizyonun son derece yetersiz     GÜÇLENDİRİLMESİ DEZAVANTAJLI
     olduğu, sosyal hizmet bilgi-beceri ve değerlerini        GRUPLARIN NİTELİKLİ HİZMET ALMA
     kazandıracak ve bunları uygulama örnekleri üzerinde      HAKKINI DA İÇERMEKTEDİR
     bütünselleştirmeye olanak sağlayacak ortamlar
     sağlanmadığı; programın ödev hazırlama, proje ve
     araştırma yapma, vaka tartışma, sunum yapma vb.          Sosyal Hizmet Uzmanları sıklıkla psiko-sosyal nitelikli
     etkinlikleri içermediği, tam tersine KPSS sınavına       ihtiyaç ve sorunlarını çözüme kavuşturulamayan, bu
     hazırlanma bakımından adaletsiz ve eşit olmayan          nedenle ortalama yaşam düzeyinin gerisinde kalmış
     koşullar ürettiği ve belki de en önemlisi ulusal ve      insanların yaşamları üzerinde önemli rol oynayabilecek
     uluslararası eğitim standartlarını karşılamadığı üzerinde  kararlar almakta ve kanıt temelli, problem çözmeye dayalı
     yoğunlaşmaktadır.                                        çalışmalar yapmaktadır. Böyle bir sorumluluk ve yetkinlik
                                                              ancak ve ancak yüzyüze eğitim kapsamında yeteri kadar
                                                              uygulama yaparak kazanılabilir. Sosyal hizmetin,
     Sosyal hizmet mesleği hiçbir şekilde açık ve uzaktan
     verilebilecek bir eğitim değildir. Odağında insan olan   uygulamalı bir disiplin olma vasfının da göz önünde
     uygulamalı bir meslekte yetkinlik açık ve uzaktan        bulundurularak Açıköğretim ve Uzaktan Eğitim Fakülteleri
     öğretimle kazandırılamaz. Uygulamaya dayalı (tıp,        içinde yer alan Lisans programlarının bir daha öğrenci
     hemşirelik, psikoloji, vb.) diğer mesleklerde olduğu gibi  almamak üzere kapatılması topluma nitelikli hizmet
     sosyal hizmet eğitimi de salt kitaptan veya hazır ders   sağlanması yönünde de çok önem taşımaktadır.
     notlarından bilgi edinerek öğrenilemez.





                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28