Page 23 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 23
SAYFA 22 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021
yararlananlara yönelik nitelikli sosyal hizmet
sunulamayacağı gibi zarar verme olasılığı da ortaya
çıkabilir.
AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM SOSYAL
HİZMET EĞİTİMİNİN DOĞASINA AYKIRIDIR.
Kendine özgü yapısı gereği sosyal hizmet eğitimi
açıktan ya da uzaktan eğitimle verilebilecek bir eğitim
değildir. Ne var ki, ülkemizde 2011 yılında Erzurum
Atatürk Üniversitesi Açıköğretim fakültesi, 2015 yılında
Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, aynı yıl
İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim
Fakültesi’nde (lisans tamamlama) ve bu yıl Ankara 2020-2021 eğitim öğretim döneminde açılan ve tercih
Üniversitesi Uzaktan Eğitim Fakültesi’nde sosyal kılavuzuna giren psikoloji lisans bölümüne ilişkin olarak
hizmet sosyal hizmet lisans programları açılmıştır. Cumhurbaşkanlığı Eğitim ve Öğretim Politikaları Kurulunun
Açıköğretim verilerine bakıldığında, sosyal hizmet için 9 aldığı tavsiye kararı “psikoloji lisans eğitiminin büyük
yıl içinde toplam 20.461 kontenjan ayrılmıştır (Bu oranda uygulama gerektiren mahiyeti ve yükseköğretimde
verilere uzaktan eğitim ve lisans tamamlama dahil kalitenin korunması amacıyla örgün olarak yapılmasının
değildir) daha iyi olacağı” yönünde olmuştur. Ruh sağlığı
profesyoneli ve sağlık bilimleri lisansiyeri olarak sosyal
Açıköğretim Fakültesi bünyelerinde yürütülen sosyal hizmet uzmanlarının eğitimi de Cumhurbaşkanlığı Eğitim ve
hizmet lisans programlarına yönelik olarak meslek Öğretim Politikaları Kurulunun psikolojide öngördüğü
kuruluşlarımıza sürekli şikayetler gelmekte, konu şekilde uygulama gerektiren mahiyettedir.
üzerine yapılan bilimsel çalışmalarda pek çok
olumsuzluk ve şikayetler dile getirilmektedir. Bunlar; SOSYAL HİZMET EĞİTİMİNİN
alan uygulaması ve süpervizyonun son derece yetersiz GÜÇLENDİRİLMESİ DEZAVANTAJLI
olduğu, sosyal hizmet bilgi-beceri ve değerlerini GRUPLARIN NİTELİKLİ HİZMET ALMA
kazandıracak ve bunları uygulama örnekleri üzerinde HAKKINI DA İÇERMEKTEDİR
bütünselleştirmeye olanak sağlayacak ortamlar
sağlanmadığı; programın ödev hazırlama, proje ve
araştırma yapma, vaka tartışma, sunum yapma vb. Sosyal Hizmet Uzmanları sıklıkla psiko-sosyal nitelikli
etkinlikleri içermediği, tam tersine KPSS sınavına ihtiyaç ve sorunlarını çözüme kavuşturulamayan, bu
hazırlanma bakımından adaletsiz ve eşit olmayan nedenle ortalama yaşam düzeyinin gerisinde kalmış
koşullar ürettiği ve belki de en önemlisi ulusal ve insanların yaşamları üzerinde önemli rol oynayabilecek
uluslararası eğitim standartlarını karşılamadığı üzerinde kararlar almakta ve kanıt temelli, problem çözmeye dayalı
yoğunlaşmaktadır. çalışmalar yapmaktadır. Böyle bir sorumluluk ve yetkinlik
ancak ve ancak yüzyüze eğitim kapsamında yeteri kadar
uygulama yaparak kazanılabilir. Sosyal hizmetin,
Sosyal hizmet mesleği hiçbir şekilde açık ve uzaktan
verilebilecek bir eğitim değildir. Odağında insan olan uygulamalı bir disiplin olma vasfının da göz önünde
uygulamalı bir meslekte yetkinlik açık ve uzaktan bulundurularak Açıköğretim ve Uzaktan Eğitim Fakülteleri
öğretimle kazandırılamaz. Uygulamaya dayalı (tıp, içinde yer alan Lisans programlarının bir daha öğrenci
hemşirelik, psikoloji, vb.) diğer mesleklerde olduğu gibi almamak üzere kapatılması topluma nitelikli hizmet
sosyal hizmet eğitimi de salt kitaptan veya hazır ders sağlanması yönünde de çok önem taşımaktadır.
notlarından bilgi edinerek öğrenilemez.
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R