Page 26 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 26
SAYFA 25 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021
çalışmalarına devam edilmiş ve 1996 yılından
günümüze kadar internet – web dâhil teknolojinin tüm
imkânları ile açık/ uzaktan eğitim çalışmaları
sürdürülmüştür.
Açık/uzaktan eğitim için bir milat olduğunu belirttiğimiz
1981 Üniversite Reformu ülkemizde ekonomik, siyasal,
sosyal ve kültürel kargaşaların yaşandığı olağanüstü bir
döneme denk gelmektedir. 06.11.1981 tarihinde Resmi
Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren 2547 Sayılı
Kanunun 5. ve 12. maddeleri Türk üniversitelerine
sürekli ve açıköğretim yapma hakkı tanımaktadır. Bu
yasal zemin üzerine 1982 yılında açıköğretim yapma Kısaca kuruluş ve gelişim sürecinden bahsettiğimiz
görevi ilk olarak Anadolu Üniversitesine verilmiştir. açıköğretim eğitim sistemi yıllar içerisinde göstermiş
1982-1983 öğretim yılında Anadolu Üniversitesi yüksek olduğu gelişmeye paralel olarak farklı üniversitelerde
eğitimde yüksek standartlarda fırsat eşitliği ilkesiyle birçok önlisans ve lisans programını da kendi sistemine
açık ve uzaktan öğretim yoluyla eğitim veren ilk fakülte dahil etmiştir. Düzenlemiş olduğu bu programların
olarak eğitime başlamıştır. İlk yıl açıköğretim fakültesi yanısıra Jandarma, Polis personellerine önlisans (2003-
altıda İktisat ve İş İdaresi lisans programlarına 29.500 2004), Kara-Deniz-Hava Kuvvetleri komutanlığı
öğrencinin kaydolmasıyla başlayan” açık öğretim personeline önlisans (2004-2005), Adalet Bakanlığı
sistemi sonrasında farklı üniversitelerde de alternatif bir personeline önlisans (2006- 2007) eğitimleri vermek
eğitim modeli olarak benimsenmiştir. suretiyle hâlihazırda çalışan/görevde olan devlet memuru
kadrolarının eğitim düzeylerinin yükseltilmesine de ciddi
1991 yılında Fırat Üniversitesi e-posta yoluyla uzaktan katkılar sağlamıştır. Açıköğretim sisteminin zaman zaman
eğitim 1996 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi uzaktan gözardı edilen eğitim sistemimize katkılarından bir tanesi
öğrenim merkezinin kurulması ve 2009 yılında AUZEF de mevcut durumları gereği eğitim hayatlarına devam
olarak eğitim programlarına başlaması, 2000 yılında edemeyen ya da yarıda bırakan cezaevi mahkumları,
Sakarya Üniversitesi uzaktan eğitim çalışmalarına hasta ve engelliler, ekonomik ve ailevi sebeplerden
başlaması, 2000 yılında İstanbul Bilgi Üniversitesi WEB eğitimine devam edemeyen, olumsuz coğrafi koşullardan
tabanlı uzaktan eğitim programları (internet tabanlı etkilenen, çeşitli nedenlerden dolayı yurtdışında ikamet
uzaktan eğitim sistemini resmi olarak başlatan ilk özel etmek zorunda olanlar, farklı eğitim modellerinde eğitim
üniversite), 2009 Atatürk Üniversitesi uzaktan eğitim görenler (dini ağırlıklı kurs ve yurtlar) gibi toplumun eğitim
uygulama ve araştırma merkezinin (ATAUZEM) alanında dezavantajlı gruplarının eğitim hayatına
kurulması, 2010 Atatürk Üniversitesi Açıköğretim katılmaları ve sürdürmeleri konusunda ciddi katkıları
Fakültesi (ATAAÖF) kurulması ile süreç genişleyerek olmaktadır. Son yıllarda uygulamaya alınan sınavsız ikinci
günümüze kadar devam etmiştir. üniversite programı ile de halihazırda farklı bir
üniversitede örgün veya açıktan lisans eğitimi gören
üniversite öğrencilerinin alanlarını destekleyen veya
tamamen farklı bir alanda aynı anda lisans/önlisans
eğitimi alarak ikinci bir üniversite diploması almalarını
sağlamaktadır.
Her kesim tarafından olumlu karşılanan bu uygulamaların
yanısıra açıköğretim eğitim sistemi yıllar içerisinde
fakültelerin ve eğitim sisteminin gelişmesine paralel olarak
uygulamaya koyduğu farklı lisans ve önlisans programları
ile de toplumun değişik kesimlerinde yeterlilik ve gereklilik
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R