Page 29 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 29
SAYFA 28 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021
Fakültesi gibi farklı fakülteler bünyesinde yer almaktadır
(YÖK Atlas, 2019). Bunun bir getirisi olarak da her
bölüm kendi bakış açısına göre bir müfredat geliştirerek
uyguladığından dolayı eğitimlerin kalitesi ve niteliği
farklılık göstermekte, eğitimde ve uygulamada mesleki
bir birliktelik sağlanamamaktadır.
Tüm bu eleştiriler gözönüne alındığında sosyal hizmet
eğitiminin açıköğretim veya uzaktan eğitim yolu ile
verilmesi mesleğin saygınlığı ve geleceği açısından tek
başına bir risk teşkil etmemektedir. Sosyal hizmetlerin
faaliyet alanları, içinde barındırdığı disiplinler ve edilmesiyle ilgili olarak iş bulma, akademik personel
uygulama sahaları gözönüne alındığında “sosyal olarak devam etme, aynı kurum içerisinde ast-üst ilişkisi
hizmet hayatın kullanım kılavuzudur” diyebiliriz. Sosyal ile faaliyet yürütme açısından birçok problemin de bu
hizmetler doğrudan içerisinde bulunduğu toplumun sayede önüne geçilebilecektir.
yazılı ve yazılı olmayan kurallarından doğduğu için bu
disiplinden etkilenmeyecek, feyz almayacak bir meslek Sosyal hizmet mesleğinin toplum nezdinde anlaşılır
dalı yoktur. Bir inşaat mühendisi aileler için ev olması ve hak ettiği saygınlığı görmesi açısından
tasarlarken, bir doktor hastası ile kuracağı ilişkide, bir üniversitelerde müfredat ve eğitim birliği sağlanmalıdır.
avukat müvekkili ile olan ilişkisinde, bir esnaf müşterisi Sosyal hizmet bölümü mezunları kurumlarda devletin
ile olan ilişkisinde aslında sosyal hizmetin gerekliliği sosyal politikalarının uygulayıcısı olacakları için öncelikle
olan insanı anlama, ihtiyacı belirleme ve çözümler sosyal politikaların istikrarı, toplumun ihtiyaçlarına cevap
sunma noktasında mutlaka sosyal hizmet kültürüne verebilecek hıza ve esnekliğe sahip olması, eğitimlerin de
ihtiyaç duyacaktır. Yazının başından itibaren belirtmiş zamanın şartlarına ve kamu pratiğine uyumlu olacak
olduğum eleştiriler ve gereklilikler düşünüldüğünde şekilde geliştirilmesi gerekmektedir.
sonuç olarak sosyal hizmet eğitiminin;
İki yıllık önlisans programı olarak açıköğretim mutlaka KAYNAKÇA
devam etmelidir. Eğitimi tamamlayan öğrenciler ara
personel olarak görevlendirileceği gibi farklı bir eğitim 1- Tanilli, S. 1988, Nasıl Bir Eğitim İstiyoruz?, Amaç Yayıncılık,
alarak ayrı bir mesleğe yönelmeleri durumunda dahi İstanbul, s. 10
sosyal hizmetin tanınırlığını ve bu sayede saygınlığını 2- Dewey, J., Boydston, J. A., & Ross, R. G. 1983, The Middle
artıracaklardır. Works, 1899-1924: 1921-1922 (Vol. 13). Southern Illinois
University Press.
Dört yıllık lisans programı Anadolu Üniversitesinin 3- https://www.anadolu.edu.tr/acikogretim/acikogretim-
yukarıda da belirttiğimiz (Jandarma, Polis, Adalet sistemi/tarihce
Bakanlığı personellerine) uygulandığı şekliyle 4- Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi AUAD
hâlihazırda bu mesleği icra eden (kamu, STK) 2017, Cilt 3, Sayı 2, s. 89-90
personellerin eğitim seviyelerinin yükseltilmesi ve 5- Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, AUAD
mesleki disiplinlerin kazandırılması açısından uygulama 2017, Cilt 3, Sayı 2, s. 88
alanlarını çeşitlendirecek şekilde uygulanmalıdır. Onun 6- http://www.manevisosyalhizmet.com/?p=649
haricinde mesleğin omurgasını oluşturan saha 7- https://www.anadolu.edu.tr/acikogretim/turkiye-
çalışmaları ve uygulamalarından mevcut pozisyonları programlari/acikogretim-sistemindeki-programlar/sosyal-hizmet
8- Yeler, A., “Türkiye’de Sosyal Politikaların Sosyal Hizmet
gereği faydalanamayacak olan öğrencilerin açıköğretim Eğitimi Üzerindeki Belirleyiciliği”, Cilt 3, Sayı 5, ISSN: 2602-
olarak sosyal hizmet eğitimini almaları uygun 4446, Aralık 2019, s. 281
olmayacaktır. Mezuniyet sonrası mesleğin icra
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R