Page 25 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 25

SAYFA 24 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021



    SOSYAL HİZMET

    EKSENİNDE

    AÇIKÖĞRETİM GEREKSİZ

    Mİ, YETERSİZ Mİ?








       RAMAZAN ÇALIŞIR*




     Cumhuriyet dönemi sonrası üniversitelerde bilimsellik ve
     demokrasi ilkesi temelinde ilki 1933 yılında olmak üzere
     1946 ve 1981 yıllarında köklü reformlar yapılmıştır.
     Farklı dönemlerde ve siyasi iklimlerde gerçekleşen bu
     reformların altyapısında o dönemin karar vericilerinin
     üniversiteleri çağın gerekliliklerine adapte etme çabası
     bulunmaktadır. Cumhuriyet’in ilanından sonra,                *   1973 yılında İstanbul Şişli’de doğdu. İlk, orta ve lise
     “Cumhuriyet’i kuranların eğitimden anladıkları bir fikre       eğitiminden sonra 1998 senesinde devlet memuru
     körükörüne saplanmamış, arayıp soran ve eleştiren              olarak göreve başladı. Memuriyet sebebiyle ara verdiği
     kafalar, daha açık bir deyişle, bağımsız kafalar               eğitim hayatına sırası ile 2014 yılı Anadolu Üniversitesi
     yetiştirmek, Atatürk’ün özdeyişiyle “Fikri hür, irfanı hür,    AÖF önlisans ‘ Adalet Meslek Yüksekokulu’’ 2019 yılı
     vicdanı hür” kuşaklar yetiştirmek düşüncesi                    Anadolu Üniversitesi AÖF önlisans ‘’Acil Durum Afet
     yatmaktadır.”                                                  Yönetimi’’, 2021 yılı Atatürk Üniversitesi AÖF lisans ‘’
                                                                    Sosyal Hizmetler’’ bölümlerini bitirmek suretiyle devam
     Bu reformlar arasında açık/uzaktan eğitim için 1981            etmiştir. Halen İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı
     Üniversite Reformu bir milat olarak kabul edilse de            İtfaiye Daire Başkanlığı bünyesinde rütbeli personel
     aslında bu düşüncenin temelleri 1924 yılına kadar              olarak devlet memurluğu görevine devam etmektedir.
     dayanmaktadır. 1924 Anayasası Madde 80. “Hükümetin             rcalisir@gmail.com
     nezaret ve murakabesi altında ve kanun dairesinde her
     türlü tedrisat serbesttir.” maddesi yer almaktadır. Bu
     maddede bahsedilen “Her türlü tedrisat serbesttir.”        Rapor) başlıklı raporunda önemli bir husus olarak,
     ifadesi yüzyüze eğitim kadar uzaktan eğitimin de           yazışarak/mektupla öğrenmenin öğretmen eğitiminde
     yapılabilmesi hususunda bir engelin olmadığı hatta         kullanılabileceği önerilmiştir. Bu gelişmelerden de
     bunun için bir altyapı oluşturduğu düşüncesini akla        anlaşılacağı üzere Türk eğitim sisteminde uzaktan
     getirmektedir. Aynı yıl içerisinde ülkemizdeki eğitim      eğitim düşüncesi 1928 harf inkılabından çok daha ünce
     sistemini inceleyip modernleşmesi için uygun               düşünülmüştür ve bugün bu anlayışlar ışığında
     tavsiyelerde bulunmak üzere yabancı eğitim uzmanı          planlanmaktadır.
     olarak ülkeye davet edilen devrin önde gelen
     eğitimcilerinden, Türkiye’de pedagoji düşüncesi ve         Uzaktan eğitim düşüncesi 1924 yılından 1955 yılına
     pratiğinin devrin şartlarına göre şekillenmesinde çok      kadar içerik ve kavramsal olarak tartışılmış, 1956 ile
     etkili olmuş olan Amerikalı Filozof John Dewey             1975 yılları arasında yazışarak – mektupla uzaktan
     tarafından yazılan “Report and Recommendation upon         eğitim çalışmaları başlatılmış, 1976 ile 1995 yılları
     Turkish Education” (Türk Eğitimi Üzerine Öneriler ve
                                                                arasında radyo – televizyon yayınları ile uzaktan eğitim


                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30