Page 27 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 27

SAYFA 26 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021




      ekseninde tartışmalara neden olmaktadır.                  Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesinin internet
      Bu tartışmaların başında uygulamalı meslekler için        sitesinde “Sosyal Hizmet Lisans Programının amacı,
      temel teşkil eden lisans ve önlisans programları          sürdürülebilir insani ve toplumsal gelişme için sosyal
      gelmektedir.                                              adaletin ve insan sağlığının gelişimine katkıda
                                                                bulunabilen, sosyal kurumların ve sosyal politikaların
      2011-2012 eğitim döneminde Atatürk Üniversitesi           gücünü ortaya koyabilen, çağdaş ve evrensel nitelikte bilgi
      Açıköğretim Fakültesinde, 2014 – 2015 eğitim              ile donanımlı, yetkin sosyal çalışmacılar yetiştirmektir.”
      döneminde İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan           şeklinde tanımlanmaktadır. Aynı sitede uygulama
      Eğitim Fakültesinde, 2015-2016 eğitim döneminde           derslerinin içeriği “Sosyal Hizmet Lisans Programının 7.
      Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesinde,            yarıyılında (Güz Dönemi) yeralan "Sosyal Hizmet
      uygulamaya konulan Sosyal Hizmet Eğitim Programı          Uygulaması I" ve 8. yarıyılda (Bahar Dönemi) "Sosyal
      sosyal hizmet mesleğinin yapısı gereği bu tartışmaların   Hizmet Uygulaması II" uygulama dersleri devam
      merkezinde yerini almıştır. Mesleğin uygulama tabanlı     zorunluluğu olan derslerdir. Uygulama derslerinde haftada
      olması nedeniyle mesleğe gönül ve yön veren birçok        bir gün olmak üzere toplam 14 hafta boyunca gözlem,
      isim tarafından doğal olarak açık veya uzaktan eğitim     görüşme ve uygulama etkinlikleri yer almaktadır.
      yoluyla bu mesleğin gerektirdiği bilgi, birikim ve        Öğrenciler uygulamalarını Aile ve Sosyal Hizmetler
      vasıfların öğrencilere bu yöntemle kazandırılamayacağı    Bakanlığına ve Sağlık Bakanlığına bağlı kurum ve
      savunulmaktadır.                                          kuruluşlarda kendilerine atanan sosyal çalışmacıların
                                                                gözetim ve denetimi altında gerçekleştireceklerdir.”
      Hatta konu ile ilgili olarak bir grup akademisyen         şeklinde açıklanmıştır. Bu sisteme bakıldığında uygulama
      tarafından 18 Nisan 2011 tarihinde risk grubu insanlara   açısından her ne kadar yetersizmiş gibi görünse de
      sosyal hizmet müdahalesi uygulayacak sosyal hizmet        açıköğretim sisteminin doğası gereği yaşam koşulları
      uzmanlarının yetiştirileceği bir bölümün açıköğretim      nedeniyle bu sistemi tercih etmek zorunda kalan
      yöntemiyle gerçekleştirilemeyeceği gerekçeleriyle bir     öğrenciler açısından uygulanabilir en makul yöntemin de
      kamuoyu açıklaması yapılmıştır.                           bu olduğu görülmektedir.

      Yapılan bu açıklamada, özetle, sosyal hizmet              Sosyal hizmetlerin adeta bir sanat dalı gibi sahada
      mesleğinin çeşitli disiplin ve kuramlardan faydalanarak   uygulamalı olarak tekrarlandıkça meslek erbabına gerekli
      toplumun dezavantajlı guruplarına yardım etmeyi           pratik ve mesleki deneyimi kazandıracağı tartışmasız bir
      amaçladığı, bunun içinde eğitim sürecine yayılarak        gerçektir. Bu kadar geniş bir uygulama alanı olan, birçok
      süpervizyon, uygulama derslerinin yapılarak               farklı disiplinden beslenen, toplumun dezavantajlı tüm
      öğrencilere pratik kazandırılması gerektiği, Dünyada      guruplarına yönelik belirlenmiş farklı çalışma yöntemleri
      uzaktan/ açıköğretim, yardım edici mesleklerin (sosyal
      hizmet, psikoloji, psikolojik danışma ve rehberlik,
      psikiyatri, hemşirelik vb.) tüm eğitim süreci için değil,
      daha çok “tamamlayıcı ve geliştirici” nitelikte
      kullanılmakta olduğu ve bu nedenlerden ötürü sosyal
      hizmet alanında çalışacak sosyal hizmet uzmanlarının
      sahip olması gereken niteliklerin, ancak örgün eğitim
      kurumlarının yüzyüze eğitim ve deneyim olanakları ile
      kazandırılabileceği fikri savunulmaktadır.












                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32