Page 27 - 14. SAYI ARALIK KAPAK Kopyası
P. 27
SAYFA 26 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2021
ekseninde tartışmalara neden olmaktadır. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesinin internet
Bu tartışmaların başında uygulamalı meslekler için sitesinde “Sosyal Hizmet Lisans Programının amacı,
temel teşkil eden lisans ve önlisans programları sürdürülebilir insani ve toplumsal gelişme için sosyal
gelmektedir. adaletin ve insan sağlığının gelişimine katkıda
bulunabilen, sosyal kurumların ve sosyal politikaların
2011-2012 eğitim döneminde Atatürk Üniversitesi gücünü ortaya koyabilen, çağdaş ve evrensel nitelikte bilgi
Açıköğretim Fakültesinde, 2014 – 2015 eğitim ile donanımlı, yetkin sosyal çalışmacılar yetiştirmektir.”
döneminde İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan şeklinde tanımlanmaktadır. Aynı sitede uygulama
Eğitim Fakültesinde, 2015-2016 eğitim döneminde derslerinin içeriği “Sosyal Hizmet Lisans Programının 7.
Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesinde, yarıyılında (Güz Dönemi) yeralan "Sosyal Hizmet
uygulamaya konulan Sosyal Hizmet Eğitim Programı Uygulaması I" ve 8. yarıyılda (Bahar Dönemi) "Sosyal
sosyal hizmet mesleğinin yapısı gereği bu tartışmaların Hizmet Uygulaması II" uygulama dersleri devam
merkezinde yerini almıştır. Mesleğin uygulama tabanlı zorunluluğu olan derslerdir. Uygulama derslerinde haftada
olması nedeniyle mesleğe gönül ve yön veren birçok bir gün olmak üzere toplam 14 hafta boyunca gözlem,
isim tarafından doğal olarak açık veya uzaktan eğitim görüşme ve uygulama etkinlikleri yer almaktadır.
yoluyla bu mesleğin gerektirdiği bilgi, birikim ve Öğrenciler uygulamalarını Aile ve Sosyal Hizmetler
vasıfların öğrencilere bu yöntemle kazandırılamayacağı Bakanlığına ve Sağlık Bakanlığına bağlı kurum ve
savunulmaktadır. kuruluşlarda kendilerine atanan sosyal çalışmacıların
gözetim ve denetimi altında gerçekleştireceklerdir.”
Hatta konu ile ilgili olarak bir grup akademisyen şeklinde açıklanmıştır. Bu sisteme bakıldığında uygulama
tarafından 18 Nisan 2011 tarihinde risk grubu insanlara açısından her ne kadar yetersizmiş gibi görünse de
sosyal hizmet müdahalesi uygulayacak sosyal hizmet açıköğretim sisteminin doğası gereği yaşam koşulları
uzmanlarının yetiştirileceği bir bölümün açıköğretim nedeniyle bu sistemi tercih etmek zorunda kalan
yöntemiyle gerçekleştirilemeyeceği gerekçeleriyle bir öğrenciler açısından uygulanabilir en makul yöntemin de
kamuoyu açıklaması yapılmıştır. bu olduğu görülmektedir.
Yapılan bu açıklamada, özetle, sosyal hizmet Sosyal hizmetlerin adeta bir sanat dalı gibi sahada
mesleğinin çeşitli disiplin ve kuramlardan faydalanarak uygulamalı olarak tekrarlandıkça meslek erbabına gerekli
toplumun dezavantajlı guruplarına yardım etmeyi pratik ve mesleki deneyimi kazandıracağı tartışmasız bir
amaçladığı, bunun içinde eğitim sürecine yayılarak gerçektir. Bu kadar geniş bir uygulama alanı olan, birçok
süpervizyon, uygulama derslerinin yapılarak farklı disiplinden beslenen, toplumun dezavantajlı tüm
öğrencilere pratik kazandırılması gerektiği, Dünyada guruplarına yönelik belirlenmiş farklı çalışma yöntemleri
uzaktan/ açıköğretim, yardım edici mesleklerin (sosyal
hizmet, psikoloji, psikolojik danışma ve rehberlik,
psikiyatri, hemşirelik vb.) tüm eğitim süreci için değil,
daha çok “tamamlayıcı ve geliştirici” nitelikte
kullanılmakta olduğu ve bu nedenlerden ötürü sosyal
hizmet alanında çalışacak sosyal hizmet uzmanlarının
sahip olması gereken niteliklerin, ancak örgün eğitim
kurumlarının yüzyüze eğitim ve deneyim olanakları ile
kazandırılabileceği fikri savunulmaktadır.
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R